studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2016
 
NBIC29 Ekologi fortsättning, 15 hp
/Ecology , second course/

För:   Bio  

 

Prel. schemalagd tid: 120
Rek. självstudietid: 280

  Utbildningsområde: Naturvetenskap

Huvudområde: Biologi   Nivå (G1,G2,A): G2

  Mål:  IUAE-matris
Kursens mål är att ge fördjupade teoretiska och empiriska kunskaper om vanliga ekosystem i Sverige. Studierna fokuseras på ekosystem i inlandsvatten och skogs- och hagmarker. Studenterna ska lära sig strukturer, processer och mekanismer i de ekosystem som studeras.
Efter genomgången kurs ska studenten:
  • Vara väl förtrogen med viktiga faktorer som strukturerar inlandsvatten i Sverige och generellt, t ex kopplingen mellan land och vatten, viktiga populations- och samhällsekologiska interaktioner samt ekologiska processer som reglerar organismsamhället och näringsdynamiken.
  • Ha en god förståelse för vilka fysikalisk-kemiska och biologiska parametrar som karaktäriserar olika typer av inlandsvatten.
  • Vara förtrogen med de ekologiska teorier, principer och processer som är viktiga i skogsmiljöer. Exempel är populationsdynamik, interaktioner mellan växter och växtätare, biogeokemi och ämnesomsättning i mark och vegetation.
  • Ha en god förståelse för de ekologiska teorier som ligger till grund för ett långsiktigt uthålligt skogsbruk.


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Ekologi och Faunistik & Floristik eller motsvarande. Totalt 50 hp i biologi

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Organisation:
Undervisningen består av föreläsningar samt de obligatoriska momenten seminarier, laborationer, fältexperiment och exkursioner. Varje student deltar i grupparbeten som löper under kursen.

  Kursinnehåll:
Fysikaliska och kemiska förhållanden i inlandsvatten (både stillastående och rinnande vatten) och hur dessa samspelar med varandra och med växter och djur. Interaktioner mellan organismer. Olika sjötyper inkl de processer som leder till att de karaktäriseras av vissa växter och djur. Samspelet mellan avrinningsområde och sjöars och rinnande vattens egenskaper. Sjöars utveckling.
Markekologi, markorganismer och marklära, liksom vegetation och växtsamhällen. Terrestra organismers ekologi och ekologiska processer i skogsmiljöer belyses i fält och på laboratorium.


  Kurslitteratur:
Brönmark, C & Hansson, L-A., 2005. The biology of lakes and ponds. 2:a upplagan. Biology of habitats. Oxford University Press. Oxford. ISBN: Häftad: 0198516126; Inbunden: 0198516134
Bardgett Richard 2005: The Biology of Soil. - Oxford University Press.
Rydin, Snoeijs & Diekmann 1999: Swedish plant geography. - Acta phytogeographica Suecica 84. Uppsala.
Kompendier/artiklar


  Examination:
UPG1 UPG2 UPG3
Skriftlig hemtentamen (U,G)
Muntligt och skriftligt redovisade grupparbeten (U,G)
Aktivt deltagande i seminarier och fält/laborativt arbete (U,G)
6 hp
6 hp
3 hp
 
På kursen ges betygen Underkänd/Godkänd.



Undervisningsspråk är Svenska.
Institution: IFM.
Studierektor: Agneta Johansson
Examinator: Anders Hargeby
Länk till kurshemsida på kursgivande institution
Ansvarig programnämnd: Kemi&Biologi

Engelsk kursplan

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.

Om inget annat anges ovan gäller betygsskala enligt avsnitt a8.5 i de gemensamma bestämmelserna.

Kursplanen gäller för 2016 enligt beslut av ansvarig programnämnd/fakultetstyrelse.

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 04/09/2015