NBIB29 |
Fysiologiska principer, 6 hp
/Principles in Physiology/
För:
Bio
KeBi
|
OBS! |
Kan ej ingå i examen samtidigt som NBIB45
|
|
Prel. schemalagd
tid: 37
Rek. självstudietid: 123
|
|
Utbildningsområde: Naturvetenskap
Huvudområde: Biologi, Bioteknik, Kemisk biologi Nivå (G1,G2,A): G1
|
|
Mål:
IUAE-matris
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- redovisa kunskap om fysiologi inom följande ämnesområden, med människan som exempel:
- uppbyggnad och funktion hos nervcellen, nervsystemets organisation och funktion samt visa kunskap om nervsystemets reglering av funktionen hos andra organ och organsystem
- uppbyggnad och funktion hos olika typer av sinnesreceptorceller och sinnesorgan
- uppbyggnad och funktion hos muskelceller, skelettmuskulatur, hjärtmuskulatur och glatt muskulatur samt visa kunskap om muskulaturens betydelse för funktion av andra organ och organsystem
- uppbyggnad och funktion hos hjärta, blodkärl och cirkulationssystem, blodets innehåll och funktioner samt visa kunskap om blodtrycksreglering
- respirationsorganens uppbyggnad och funktion samt andningens reglering
- hormonsystemets uppbyggnad och funktion samt visa kunskap om hormoners syntes, utsöndring, transport och deras roll i reglering av fysiologiska funktioner
- njurarnas uppbyggnad och funktion samt visa kunskap om njurarnas betydelse för blodtrycksreglering samt vätske- och saltbalans i organismen
visa praktiska kunskaper i att genomföra laborationer i fysiologi
tolka laborationsresultat och använda dessa för att förklara ämnesteorin inom aktuellt område
redogöra för laborativa resultat och fysiologiska funktioner i form av skriftliga labbredogörelser
använda sina ämnesteoretiska kunskaper för att lösa fysiologiska problem i grupp och redovisa problemlösningen i form av en skriftlig rapport
individuellt, identifiera en fysiologisk princip i lösningen av ett fysiologiskt problem samt förklara principens betydelse för det aktuella problemet
kunna jämföra fysiologiska funktioner, hos människan, med
andra djurgrupper
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Cellbiologi eller motsvarande.
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Påbyggnadskurser Djurens fysiologiska funktioner och deras anpassning till miljön
|
|
Organisation: Föreläsningar, laborationer (lärarhandledda), laborationer (självständiga), inlämningsuppgift.
|
|
Kursinnehåll:
Fysiologisk funktion hos: nervsystemet, hormoner, muskulatur, sinnesfysiologi, cirkulation, respiration, blod och exkretion.
Inlämningsuppgift: Lösning av fysiologiska problem i grupp. Varje enskild student skall dessutom identifiera, och placera i sitt sammanhang i den aktuella problemlösningen, en av de fysiologiska principer som presenteras nedan. Skriftlig rapport inlämnas.
Centrala fysiologiska principer:
reglering via positiv feedback
reglering via negativ feedback
samband tryck-flöde
diffusion
molekylära flöden och gradienter
cell-cell kommunikation
transport av elektriska laddningar
dissociationskonstanter och kemisk jämvikt
massbalans
Laborationer:
Handledarledd laboration Nervsystemet/Sinnesfysiologi. Labbredogörelse
Självständiga datorlaborationer. Labbredogörelser
|
|
Kurslitteratur: Silverthorn, D.U. Human Physiology: An integrated approach. 7th ed.Pearson
Dokument nedladdningsbara från LISAM
|
|
Examination: |
TEN2
LAB3
UPG1
|
Skriftlig tentamen (U,3,4,5) Godkänd laborationskurs inkl laborationsredogörelser (U,G) Inlämningsuppgift (U,G) |
4 hp 1 hp 1 hp
|
|
|
|
|