studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2016
 
NBIB29 Fysiologiska principer, 6 hp
/Principles in Physiology/

För:   Bio   KeBi  


OBS!

Kan ej ingå i examen samtidigt som NBIB45


 

Prel. schemalagd tid: 37
Rek. självstudietid: 123

  Utbildningsområde: Naturvetenskap

Huvudområde: Biologi, Bioteknik, Kemisk biologi   Nivå (G1,G2,A): G1

  Mål:  IUAE-matris

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

  • redovisa kunskap om fysiologi inom följande ämnesområden, med människan som exempel:
    • uppbyggnad och funktion hos nervcellen, nervsystemets organisation och funktion samt visa kunskap om nervsystemets reglering av funktionen hos andra organ och organsystem
    • uppbyggnad och funktion hos olika typer av sinnesreceptorceller och sinnesorgan
    • uppbyggnad och funktion hos muskelceller, skelettmuskulatur, hjärtmuskulatur och glatt muskulatur samt visa kunskap om muskulaturens betydelse för funktion av andra organ och organsystem
    • uppbyggnad och funktion hos hjärta, blodkärl och cirkulationssystem, blodets innehåll och funktioner samt visa kunskap om blodtrycksreglering
    • respirationsorganens uppbyggnad och funktion samt andningens reglering
    • hormonsystemets uppbyggnad och funktion samt visa kunskap om hormoners syntes, utsöndring, transport och deras roll i reglering av fysiologiska funktioner
    • njurarnas uppbyggnad och funktion samt visa kunskap om njurarnas betydelse för blodtrycksreglering samt vätske- och saltbalans i organismen
  • visa praktiska kunskaper i att genomföra laborationer i fysiologi
  • tolka laborationsresultat och använda dessa för att förklara ämnesteorin inom aktuellt område
  • redogöra för laborativa resultat och fysiologiska funktioner i form av skriftliga labbredogörelser
  • använda sina ämnesteoretiska kunskaper för att lösa fysiologiska problem i grupp och redovisa problemlösningen i form av en skriftlig rapport
  • individuellt, identifiera en fysiologisk princip i lösningen av ett fysiologiskt problem samt förklara principens betydelse för det aktuella problemet
  • kunna jämföra fysiologiska funktioner, hos människan, med andra djurgrupper


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Cellbiologi eller motsvarande.

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Påbyggnadskurser
Djurens fysiologiska funktioner och deras anpassning till miljön

  Organisation:
Föreläsningar, laborationer (lärarhandledda), laborationer (självständiga), inlämningsuppgift.

  Kursinnehåll:

Fysiologisk funktion hos: nervsystemet, hormoner, muskulatur, sinnesfysiologi, cirkulation, respiration, blod och exkretion.

Inlämningsuppgift: Lösning av fysiologiska problem i grupp. Varje enskild student skall dessutom identifiera, och placera i sitt sammanhang i den aktuella problemlösningen, en av de fysiologiska principer som presenteras nedan. Skriftlig rapport inlämnas.

Centrala fysiologiska principer:

  • reglering via positiv feedback
  • reglering via negativ feedback
  • samband tryck-flöde
  • diffusion
  • molekylära flöden och gradienter
  • cell-cell kommunikation
  • transport av elektriska laddningar
  • dissociationskonstanter och kemisk jämvikt
  • massbalans

    Laborationer:

  • Handledarledd laboration Nervsystemet/Sinnesfysiologi. Labbredogörelse
  • Självständiga datorlaborationer. Labbredogörelser


  •   Kurslitteratur:
    Silverthorn, D.U. Human Physiology: An integrated approach. 7th ed.Pearson
    Dokument nedladdningsbara från LISAM


      Examination:
    TEN2 LAB3 UPG1
    Skriftlig tentamen (U,3,4,5)
    Godkänd laborationskurs inkl laborationsredogörelser (U,G)
    Inlämningsuppgift (U,G)
    4 hp
    1 hp
    1 hp
     



    Undervisningsspråk är Svenska.
    Institution: IFM.
    Studierektor: Agneta Johansson
    Examinator: Eva Mattsson
    Länk till kurshemsida på kursgivande institution
    Ansvarig programnämnd: Kemi&Biologi

    Engelsk kursplan

    Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

    Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.

    Om inget annat anges ovan gäller betygsskala enligt avsnitt a8.5 i de gemensamma bestämmelserna.

    Kursplanen gäller för 2016 enligt beslut av ansvarig programnämnd/fakultetstyrelse.

    Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


    Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
    Senast ändrad: 09/02/2015