studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2016
 
TEIO20 Entreprenörskap och start av nya verksamheter, 6 hp
/Entrepreneurship and New Business Development/

För:   D   IP   IT   KA   KeBi   M   Mat   MED   TB   Y  


OBS!

Får ej ingå i examen samtidigt som TEIO06.


 

Prel. schemalagd tid: 44
Rek. självstudietid: 116

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Industriell ekonomi   Nivå (G1,G2,A): G2

  Mål:  IUAE-matris
Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig kunskaper och förmågor inom områdena entreprenörskap och innovation, med särskilt fokus på formulering och utvärdering av idéer till sådana typer av verksamheter. Lärandemålen är att studenten efter kursen ska:
  • ha förstÃ¥else för begreppen innovation och entreprenörskap i olika kontexter
  • kunna reflektera över vad innovation och entreprenörskap kan vara inom det egna teknikomrÃ¥det, med utgÃ¥ngspunkt i forskning och verkliga exempel
  • kunna redogöra för vad som krävs för att starta en entreprenörs- eller innovationsdriven verksamhet i ny eller befintlig organisation
  • kunna redogöra för vilken information och vilka analyser som krävs för att värdera en idé till en sÃ¥dan verksamhet samt ha viss förmÃ¥ga att samla in och analysera relevant information i detta syfte
  • ha viss förmÃ¥ga att kommunicera ett förslag till en affärsidé skriftligen och muntligen


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Ã.tminstone tvÃ¥ Ã¥rs studier pÃ¥ teknisk högskola (120hp). Kursen förutsätter att studenten kan söka och strukturera information självständigt, kommunicera muntligen och skriftligen, planera och utföra ett projektarbete i grupp, göra enklare matematiska beräkningar samt har viss förmÃ¥ga till kritiskt och kreativt tänkande.

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Påbyggnadskurser
Som påbyggnad rekommenderas kurser i projektledning, ledarskap, organisation, marknadsföring och produktutveckling.

  Organisation:
Undervisningen är organiserad i form av föreläsningar, lektioner/workshops, eget arbete och arbete i grupp. Entreprenörskap är inte bara ämnet för kursen utan även sättet på vilket vi lär och förhåller oss till kursens arbete. De teoretiska föreläsningarna förklarar, tillsammans med litteraturen, begrepp och modeller, vilka sedan tillämpas på en kontext genom grupparbetetsuppgiften. Relevans i undervisnigen är viktigt och därför strävar vi efter att komma nära verkligheten. Grupparbetet är det viktigaste verktyget för detta och sker därför i form av arbete med så kallade live-cases, oftast med en externa uppdragsgivare. Forskning visar att ett aktivt lärande underlättar och ökar kunskapsinhämtning och för att stödja detta används flera olika lärformer. Kursen förutsätter även att studenterna tar ansvar för sitt eget lärande, både individuellt och i grupp.
Kursen ges två gånger 2016: Vt1+Vt2 och Ht1+Ht2,


  Kursinnehåll:
Kursen inehåller tre teman:
  • Entreprenörskap, innovation och företagande - Studenten ställs inför olika perspektiv pÃ¥ entreprenörskap, innovation och företagande och fÃ¥r i olika former möjlighet att reflektera över dessa perspektiv och forma sin egen bild av vad dessa begrepp stÃ¥r för. Här frÃ¥gar vi oss ocksÃ¥ vad en entreprenöriell versus en innovativ verksamhet är eller kan vara och i vilka kontexter den kan finnas.
  • Idéutveckling - Processen att gÃ¥ frÃ¥n idé till affärsmodell. Här ligger folus pÃ¥ hur man formulerar och utvecklar en idé som man kan bygga en ny- , eller vidareutveckla en befintlig, verksamhet pÃ¥, hur man vinner insteg pÃ¥ en marknad, vad som krävs för att en verksamhet ska kunna stÃ¥ pÃ¥ egna ben och hur man kan finansiera en verksamhet.
  • Affärsplanering och kommunikation - Att beskriva idén i ett idé-PM och i en förstudie. Att kommunicera affärsidén, att välja organisationsform och att skydda idén.


  Kurslitteratur:

Landström och Löwegren (2009): Entreprenörskap och Företagsetablering. Studentlitteratur (huvudbok)
McKinsey (1998): Från idé till företag. Affärsplanering för framgång. McKinsey & Company, Göteborg och Stockholm.
Vetenskapliga artiklar och bokkapitel, praktikfallsbeskrivningar, mm som anges på kursens hemsida.


  Examination:
UPG3 UPG4
Projektarbete (U,G)
Individuella uppgifter (U,3,4,5)
3 hp
3 hp
 
För ett godkänt betyg på kursen krävs godkänt resultat på alla delmoment samt närvaro vid obligatoriska undervisningstillfällen. Betyget på respektive examinationsmoment är en sammanvägning av betygen på de delmoment som ingår i respektive examinationsmoment.
Detaljer i kursens upplägg och genomförande finns redovisade i ett kursPM som delges studenterna i samband med kursstart.



Undervisningsspråk är Svenska.
Institution: IEI.
Studierektor: Dag Swartling
Examinator: Charlotte Norrman
Länk till kurshemsida på kursgivande institution
Ansvarig programnämnd: Kemi&Biologi

Engelsk kursplan

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.

Om inget annat anges ovan gäller betygsskala enligt avsnitt a8.5 i de gemensamma bestämmelserna.

Kursplanen gäller för 2016 enligt beslut av ansvarig programnämnd/fakultetstyrelse.

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 12/01/2016