TEIO20 |
Entreprenörskap och start av nya verksamheter, 6 hp
/Entrepreneurship and New Business Development/
För:
D
IP
IT
KA
KeBi
M
Mat
MED
TB
Y
|
OBS! |
Får ej ingå i examen samtidigt som TEIO06.
|
|
Prel. schemalagd
tid: 44
Rek. självstudietid: 116
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Industriell ekonomi Nivå (G1,G2,A): G2
|
|
Mål:
IUAE-matris
Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig kunskaper och förmågor inom områdena entreprenörskap och innovation, med särskilt fokus på formulering och utvärdering av idéer till sådana typer av verksamheter. Lärandemålen är att studenten efter kursen ska:
- ha förståelse för begreppen innovation och entreprenörskap i olika kontexter
- kunna reflektera över vad innovation och entreprenörskap kan vara inom det egna teknikområdet, med utgångspunkt i forskning och verkliga exempel
- kunna redogöra för vad som krävs för att starta en entreprenörs- eller innovationsdriven verksamhet i ny eller befintlig organisation
- kunna redogöra för vilken information och vilka analyser som krävs för att värdera en idé till en sådan verksamhet samt ha viss förmåga att samla in och analysera relevant information i detta syfte
- ha viss förmåga att kommunicera ett förslag till en affärsidé skriftligen och muntligen
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Ã.tminstone tvÃ¥ Ã¥rs studier pÃ¥ teknisk högskola (120hp). Kursen förutsätter att studenten kan söka och strukturera information självständigt, kommunicera muntligen och skriftligen, planera och utföra ett projektarbete i grupp, göra enklare matematiska beräkningar samt har viss förmÃ¥ga till kritiskt och kreativt tänkande.
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Påbyggnadskurser Som pÃ¥byggnad rekommenderas kurser i projektledning, ledarskap, organisation, marknadsföring och produktutveckling.
|
|
Organisation: Undervisningen är organiserad i form av föreläsningar, lektioner/workshops, eget arbete och arbete i grupp. Entreprenörskap är inte bara ämnet för kursen utan även sättet på vilket vi lär och förhåller oss till kursens arbete. De teoretiska föreläsningarna förklarar, tillsammans med litteraturen, begrepp och modeller, vilka sedan tillämpas på en kontext genom grupparbetetsuppgiften. Relevans i undervisnigen är viktigt och därför strävar vi efter att komma nära verkligheten. Grupparbetet är det viktigaste verktyget för detta och sker därför i form av arbete med så kallade live-cases, oftast med en externa uppdragsgivare. Forskning visar att ett aktivt lärande underlättar och ökar kunskapsinhämtning och för att stödja detta används flera olika lärformer. Kursen förutsätter även att studenterna tar ansvar för sitt eget lärande, både individuellt och i grupp.
Kursen ges två gånger 2016: Vt1+Vt2 och Ht1+Ht2,
|
|
Kursinnehåll: Kursen inehÃ¥ller tre teman:
- Entreprenörskap, innovation och företagande - Studenten ställs inför olika perspektiv på entreprenörskap, innovation och företagande och får i olika former möjlighet att reflektera över dessa perspektiv och forma sin egen bild av vad dessa begrepp står för. Här frågar vi oss också vad en entreprenöriell versus en innovativ verksamhet är eller kan vara och i vilka kontexter den kan finnas.
- Idéutveckling - Processen att gå från idé till affärsmodell. Här ligger folus på hur man formulerar och utvecklar en idé som man kan bygga en ny- , eller vidareutveckla en befintlig, verksamhet på, hur man vinner insteg på en marknad, vad som krävs för att en verksamhet ska kunna stå på egna ben och hur man kan finansiera en verksamhet.
- Affärsplanering och kommunikation - Att beskriva idén i ett idé-PM och i en förstudie. Att kommunicera affärsidén, att välja organisationsform och att skydda idén.
|
|
Kurslitteratur:
Landström och Löwegren (2009): Entreprenörskap och Företagsetablering. Studentlitteratur (huvudbok)
McKinsey (1998): Från idé till företag. Affärsplanering för framgång. McKinsey & Company, Göteborg och Stockholm.
Vetenskapliga artiklar och bokkapitel, praktikfallsbeskrivningar, mm som anges på kursens hemsida.
|
|
Examination: |
UPG3
UPG4
|
Projektarbete (U,G) Individuella uppgifter (U,3,4,5) |
3 hp 3 hp
|
|
|
För ett godkänt betyg på kursen krävs godkänt resultat på alla delmoment samt närvaro vid obligatoriska undervisningstillfällen. Betyget på respektive examinationsmoment är en sammanvägning av betygen på de delmoment som ingår i respektive examinationsmoment.
Detaljer i kursens upplägg och genomförande finns redovisade i ett kursPM som delges studenterna i samband med kursstart. |