TDDD10 |
AI-programmering, 6 hp
/AI Programming/
För:
CS
D
DAV
IT
U
|
|
Prel. schemalagd
tid: 64
Rek. självstudietid: 96
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Datateknik, Datavetenskap, Informationsteknologi Nivå (G1,G2,A): A
|
|
Datavetenskap Datavetenskap, datalogi.
|
|
Mål:
IUAE-matris
Kursens mål är att ge en introduktion till agentorienterad AI-programmering med hjälp av robotfotboll (RoboCup). Kursen introducerar centrala problem och tekniker för konstruktion av agentbaserade AI-system. Studenterna förväntas förvärva praktisk erfarenhet av att lösa den här typen av problem, samt implementera och integrera relevanta tekniker.
De detaljerade målsättningarna för kursen framgår av den engelska
kursplanen.
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Grundkurs i artificiell intelligens. Objektorienterad programmering, helst i C++.
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Organisation: Kursen består av ett antal föreläsningar, seminarier och laborationer. Föreläsningarna ägnas åt genomgång av praktiska och teoretiska aspekter av agentbaserade AI-system. Seminarierna diskuterar specifika problem och möjliga lösningar. På seminarierna är det oftast studenterna som presenterar sina problem och lösningar. Laborationerna går ut på att dels implementera och testa en AI-teknik och dels utveckla ett eget fotbollslag.
Kursen pågår hela höstterminen.
|
|
Kursinnehåll: Studie och implementation av tekniker för intelligenta agentorienterade system såsom exempelvis maskininlärningsmetoder, kommunikation, samordning av och samarbete mellan intelligenta agenter.
|
|
Kurslitteratur: Wooldridge, Michael (2002) An Introduction to Multiagent Systems. John Wiley & Sons. ISBN 047149691X.
|
|
Examination: |
LAB1
|
Laborationer (U,3,4,5) |
6 hp
|
|
|
|