studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2016
 
TNSL19 Projekt inom logistik, fortsättningskurs, 6 hp
/Logistics Project - continuation course/

För:   FT   SL  

 

Prel. schemalagd tid: 44
Rek. självstudietid: 116

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Logistik   Nivå (G1,G2,A): G2

  Mål:  IUAE-matris
Kursen ska ge fördjupad erfarenhet av projektarbete med en tillämpning från logistikområdet. Detta innebär att kursen ger kunskaper och förståelse för en mängd områden. Efter fullgjord kurs ska studenten kunna:
  • formulera en kravspecifikation utifrån ett projektdirektiv och därefter kravspecifikationen efter de erfarenheter som projektet ger
  • söka upp och tillägna sig ämnesspecifika kunskaper relevanta för aktuell projektuppgift
  • i rapporten relatera sitt arbete till befintlig litteratur och kunskap inom området
  • i rapporten beskriva det vetenskapliga metod man valt att använda sig av
  • inom ramen för aktuell projektuppgift fördjupa sig inom någon del av logistikområdet
  • utföra ett projektarbete enligt en projektmodell
  • planera ett projektarbete genom att dokumentera detta i projekt- och tidsplaner, och därefter följa upp och modifiera projekt- och tidsplaner
  • redovisa resultat muntligt och skriftligt
  • reflektera över ett utfört projektarbete och föreslå förbättringar
  • opponera på en annan grupps arbete
Ett vidare mål för kursen är att utveckla kreativiteten samt att ge färdigheter i att föreslå lösningar på problem relaterade till logistik, samt att bidra till en välfungerande projektgrupp. Projekten bedrivs så realistiskt som möjligt för att vara en träning inför examensarbete och det kommande yrkeslivet. Detta innebär att projektuppgifterna kommer att hämtas från eller inspireras av frågeställningar från yrkeslivet. Studenterna uppmanas att själva söka efter eller fundera på relevanta projektuppgifter.


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Grundläggande kunskaper i projektarbete enligt projektarbetsmodell (tex Projekt inom logistik), grundläggande logistikkurser (tex Grunder i logistik och lönsamhetsanalys), någon grundläggande modelleringskurs (optimering eller diskret simulering)

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Påbyggnadskurser
Case i logistik, Metodkurs inför examensarbete, Examensarbete

  Organisation:
Kursen är till huvuddelen inriktad mot projektarbete som genomförs utanför schemalagd tid. Ett antal schemalagda tillfällen används till att introducera projektarbetsformen, ge vidare kunskap inom LIPS-modellen, och till att redovisa projekten. Däremellan kommer varje projektgrupp att få individuell handeledning. Gruppen skall också opponera på en annan grupps arbete.
Kursen pågår under hela höstterminen.
Studenterna uppmanas söka egna projekt.


  Kursinnehåll:
Kursens innehåller en gemensam del för alla projekt, nämligen
  • Genomgång av LIPS-modellen
  • Att skriva en kravspecifikation
  • Att göra en projekt- och tidplan enligt LIPS nivå 2
  • Att opponera
  • Att söka och bygga en teoribas
  • Att beskriva och motivera vald metod
  • Att resonera kring aspekter som tex miljö, etik och samhällsnytta i relation till vald projektuppgift
Övrigt kursinnehåll är beroende av specifikt projekt.


  Kurslitteratur:
Projektmodellen LIPS (T. Svensson, C. Krysander)
Lathund för rapportskrivning (M. Merkel et. al.)
Föreläsningsmaterial, som går att hämta från kursens hemsida
Projektuppgiftsspecifik litteratur, inklusive vetenskapliga artiklar


  Examination:
PRA1 UPG2
Projektarbete (U,G)
Opposition på annan grupps projektarbete (U,G)
5,5 hp
0,5 hp
 
På kursen ges betyg Underkänd/Godkänd.



Undervisningsspråk är Svenska.
Institution: ITN.
Studierektor: Erik Bergfeldt
Examinator: Stefan Engevall
Länk till kurshemsida på kursgivande institution
Ansvarig programnämnd: IndEk&Logistik

Engelsk kursplan

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.

Om inget annat anges ovan gäller betygsskala enligt avsnitt a8.5 i de gemensamma bestämmelserna.

Kursplanen gäller för 2016 enligt beslut av ansvarig programnämnd/fakultetstyrelse.

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 02/28/2014