studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2016
 
TDDD53 Avancerad interaktionsdesign, 6 hp
/Advanced Interaction Design/

För:   D   IT   U  

 

Prel. schemalagd tid: 32
Rek. självstudietid: 128

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Datateknik, Datavetenskap, Informationsteknologi, Produktutveckling   Nivå (G1,G2,A): A

  Mål:  IUAE-matris
Den studerande skall förvärva avancerade kunskaper i metodik och teori för interaktionsdesign. Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
  • Använda metoder och tekniker för detaljdesign och konceptdesign för att definiera problem och alternativa designlösningar för digitala interaktiva produkter och tjänster.
  • Redogöra för systemmål och analysera designkvaliteter och användarupplevelse för digitala interaktiva produkter och tjänster.
  • Definiera syfte, innehåll och form för digitala interaktiva produkter och tjänster.
  • Argumentera för sina designidéer vid interaktionsdesign med hjälp av multimedia, visualiseringar, eller muntlig och skriftlig framställning.
  • Sammanfatta och analysera betydelsen hos begrepp från interaktionsdesign för att använda dem till att analysera designarbete.


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Användarnära design på grundnivå (kurser som Användbara system, Interaktionsdesign, Interaktiva system, Mobila och sociala applikationer, Användardriven produktutveckling, Produktergonomi, och Formgivning och formseende), samt programmering på grundnivå (kurser som Objektorienterad programmering, Funktionell programmering, Imperativ programmering, och Introduktion till programmering).

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Organisation:
Kursen är uppbyggd kring en sekvens av inlämningsuppgifter och designarbeten som avslutas med seminarier och redovisningar. Individuell feedback på designarbetet ges för att stödja studenternas utveckling bortom basnivån. Föreläsningar används främst för att introducera nya områden. Vissa moment har obligatorisk närvaro.

  Kursinnehåll:
I denna kurs förvärvar den studerande avancerad metodmässig och teoretisk kunskap i design av digitala interaktiva produkter och tjänster. Designmetodik och teoristödd reflektion och kritik blandas med praktiska kreativa designmoment, skissning, prototypning och testning. Det egna ansvaret för sitt designarbete i relation till begränsningar diskuteras på kursen, liksom designerns ansvar i samhället, samt möjligheten till innovation genom aktiv designstrategi.

  Kurslitteratur:
Fastställs senare

  Examination:
UPG1 UPG2
Grupparbete (U,G)
Individuell uppgift (U,3,4,5)
3 hp
3 hp
 
Vid examination bedöms designprocess, produkt och analys. Medvetna och motiverade värderingar, val och synteser av metoder, problem och lösningar premieras. Excellens bedöms i termer av analytisk och kreativ höjd.



Undervisningsspråk är Svenska.
Institution: IDA.
Studierektor: Jalal Maleki
Examinator: Johan Blomkvist
Ansvarig programnämnd: Data&Medie

Engelsk kursplan

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.

Om inget annat anges ovan gäller betygsskala enligt avsnitt a8.5 i de gemensamma bestämmelserna.

Kursplanen gäller för 2016 enligt beslut av ansvarig programnämnd/fakultetstyrelse.

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 09/16/2015