studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2016
 
TSBK07 Datorgrafik, 6 hp
/Computer Graphics/

För:   D   I   Ii   IT   MED   MMAT   Y  

 

Prel. schemalagd tid: 48
Rek. självstudietid: 112

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Datateknik, Elektroteknik, Informationsteknologi   Nivå (G1,G2,A): A

  Datavetenskap Datorteknik

  Mål:  IUAE-matris
I kursen beskrivs principer och metoder för datorgenerering av syntetiska bilder, animationer och interaktiva grafiska tillämpningar. Efter genomförd kurs ska man kunna redogöra för några av de beräkningsmodeller som används inom datorgrafik av hur en syntetisk bild byggs upp och som beskrivs mer specifikt under rubriken "kursinnehåll". Man ska kunna använda OpenGL för att bygga upp syntetiska tredimensionella scener och generera bilder av dessa. Man ska även kunna använda dessa kunskaper för att designa och implementera interaktiv 3D-grafik av typen enklare virtuella världar, 3D-spel mm. Kursen har fokus på realtidsprestanda och moderna metoder för ämnet. Shaderprogrammering (programmering av grafikprocessorer) är därför en viktig komponent i kursen.

  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Linjär algebra. Programmeringskunskaper.

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Påbyggnadskurser
Teknik för avancerade datorspel

  Organisation:
Kursen består av föreläsningar och laborationer samt en projektuppgift.
Kursen pågår hela vårterminen.


  Kursinnehåll:
Realtidsanimering med OpenGL 3.2 inklusive shaderprogrammering med GLSL. Tredimensionell grafik: geometriska transformationer, projektion, perspektiv. Objektrepresentationer. Fraktaler. Belysningsmodeller och shading, Gouraud och Phong shading. Texturmappning. Text. Eliminering av skymda ytor. Stora världar, frustum culling, level of detail, billboards. Animation, kollisionsdetektering. Lågnivågrafik, linjer, polygonrendering, anti-aliasing. Strålföljning, radiosity.

  Kurslitteratur:
I. Ragnemalm: "Polygons feel no pain"

  Examination:
TEN1 LAB1 PRA1
En skriftlig tentamen (U,3,4,5)
En laborationskurs (U,G)
Projekt med muntlig och skriftlig examination (U,G)
2 hp
2 hp
2 hp
 
Laborationskursen innehåller uppgifter som ska lösas och redovisas vid laborationen.



Undervisningsspråk är Engelska.
Institution: ISY.
Studierektor: Klas Nordberg
Examinator: Ingemar Ragnemalm
Länk till kurshemsida på kursgivande institution
Ansvarig programnämnd: Data&Medie

Engelsk kursplan

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.

Om inget annat anges ovan gäller betygsskala enligt avsnitt a8.5 i de gemensamma bestämmelserna.

Kursplanen gäller för 2016 enligt beslut av ansvarig programnämnd/fakultetstyrelse.

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 09/13/2013