studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2016
 
TNGD25 3D Grafik, 8 hp
/3D Graphics/

För:   GDK  

 

Prel. schemalagd tid: 58
Rek. självstudietid: 155

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Grafisk design och kommunikation   Nivå (G1,G2,A): G2

  Mål:  IUAE-matris
Kursen syftar till att ge en inblick i och en erfarenhet av grundläggande metoder, verktyg och tillämpningar för 3D-grafik, specifikt rörande modellering, animering och rendering. Interaktiva tillämpningar berörs inte. Kursen är en introduktion till ett brett och komplext ämne, men skall ge en allmängiltig grund för att på egen hand utveckla och fördjupa kunskaperna och gå vidare inom området. Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
  • hantera minst ett vanligt verktyg för 3D-grafik för att skapa enklare produktioner
  • redogöra för och hantera vanliga metoder för modellering, animering och rendering
  • välja och använda verktyg och metoder för 3D-grafikproduktion med hänsyn till syftet
  • analysera och värdera 3D-grafik i relation till andra medier
  • analysera och värdera möjligheter och begränsningar inom 3D-grafikproduktion
  • värdera och kritisera egna och andras val av lösningar, dels med avseende på teknikanvändning, dels med avseende på form och innehåll.



  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Digital bildbehandling

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Organisation:
Kursens inledande del fokuserar på allmängiltiga metoder via en intensiv laborationskurs med stödjande föreläsningar, där metoder inom ämnet illustreras med avgränsade praktiska uppgifter. Kursens avslutande del är ett något större projekt med friare upplägg som syftar till att tillämpa teorin och de generella kunskaperna på ett specifikt problem. Problemet väljs som en konkret och relevant men konstruerad modellstudie, och inriktningen och genomförandet planeras i samråd med handledare. Projektet skall ligga inom det vida ämnesområdet design och kommunikation, samt koppla till tidigare kurser inom design, visualisering och berättarteknik. Redovisning sker såväl muntligt som skriftligt. Kursen pågår hela höstterminen, med laborationskursen respektive projektuppgiften koncentrerad till var sin läsperiod.

  Kursinnehåll:
Översiktlig teori och praktik inom modellering, material, ljussättning, animering och rendering.

  Kurslitteratur:
Fritt tillgängligt web-baserat material från institutionen och från andra källor.

  Examination:
LAB1 UPG1
Laborationskurs med duggor och viss avrapportering (U,G)
En friare projektuppgift i grupp (U,3,4,5)
4 hp
4 hp
 



Undervisningsspråk är Svenska.
Institution: ITN.
Studierektor: Camilla Forsell
Examinator: Stefan Gustavson
Länk till kurshemsida på kursgivande institution
Ansvarig programnämnd: Data&Medie

Engelsk kursplan

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.

Om inget annat anges ovan gäller betygsskala enligt avsnitt a8.5 i de gemensamma bestämmelserna.

Kursplanen gäller för 2016 enligt beslut av ansvarig programnämnd/fakultetstyrelse.

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 03/23/2017