TEIO16 |
Innovativt entreprenörskap och affärsplanering, 4 p
/
6 hp
/Innovative Entrepreneurship and New Business Planning/
För:
C
I
Ii
KTS
MT
|
|
Prel. schemalagd
tid: 48
Rek. självstudietid: 112
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Ämnesgrupp: Industriell ekonomi Nivå (A-D):D
Huvudområde: Industriell ekonomi Nivå (G1,G2,A): A
|
|
Mål:
Kursen syftar till att ge studenterna kunskaper och förmågor inom området innovation och entreprenörskap, med särskilt fokus på affärsplanering för nya, innovativa verksamheter. Ett övergripande lärandemål är att studenterna efter genomgången kurs ska förstå vad som kännetecknar innovativa verksamheter samt kunskap om vad som krävs för att starta och planera för sådana verksamheter.
Lärandemålen är att studenten efter kursen ska
- kunna beskriva, jämföra och ta ställning till olika perspektiv på innovation och relatera dem till sitt eget teknikområde;
- kunna redogöra för och jämföra teorier om innovativa verksamheter och deras institutionella sammanhang samt kritisk granska sådana teorier utifrån empiriska observationer;
- kunna redogöra för vad som krävs för att starta och organisera innovativa verksamheter;
- kunna redogöra för och kritiskt diskutera hur och i vilka sammanhang en affärsplan kan användas;
- kunna redogöra för vilken information och vilka analyser som krävs för att skriva en fullständig affärsplan för en innovativ verksamhet samt ha förmåga att samla in och analysera relevant information i detta syfte; samt
- ha förmåga att kommunicera en affärsplan skriftligen och muntligen
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) NÃ¥gon av kurserna Entreprenörskap och etablering av ny verksamhet, Entreprenörskap och start av nya verksamheter eller Grundläggande entreprenörskap och idékvalificering (eller motsvarande)
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Organisation: Undervisningen sker genom föreläsningar och seminarier. Ett projektarbete i grupp stödjer tillsammans med andra inlämningsuppgifter lärandet i kursen. Eftersom drivkraft är en viktig aspekt av entreprenörskap är kursen till stor del problembaserad och kräver att studenten tar ansvar för sitt eget lärande, individuellt och i grupp.
Kursen ges i både Norrköping och Linköping och pågår hela vårterminen.
|
|
Kursinnehåll: Kursen är organiserad i tvÃ¥ teman, varav det andra utgör den största delen:
- Innovativt entreprenörskap. Vad är innovation? Vad kännetecknar innovativa verksamheter? Vilka särskilda krav ställs på start av nya, innovativa verksamheter (särskilt verksamheter baserade på nya produkt- och tjänsteidéer) och hur kan sådana verksamheter organiseras i nya och etablerade företag?
- Affärsplanering för innovativt entreprenörskap. Affärsplanen som ett verktyg för att planera och utveckla entreprenöriella verksamheter. Att skriva affärsplan â?" affärsplanens delar, informationsbehov och analyser. Att presentera affärsplanen. Inom detta tema gör studenterna ett projektarbete i grupp där de skriver en affärsplan för en lokal, innovativ verksamhet.
|
|
Kurslitteratur: Eliasson, B. & Kolár, C. (2006): Affärsplanen. Praktisk handledning för affärsplanerare. Liber, Malmö.
Vetenskapliga artiklar.
|
|
Examination: |
UPG1 UPG2
|
Individuella inlämningsuppgifter (U,3,4,5). Projektarbete i grupp med muntlig och skriftlig presentation (U,3,4,5). |
2 hp 4 hp
|
|
|
Betyget på respektive examinationsmoment samt på kursen som helhet är en sammanvägning av alla uppgifter etc. inom momentet/kursen. För ett godkänt betyg krävs godkänt resultat på alla uppgifter/moment samt närvaro vid obligatoriska undervisningstillfällen. |