TETS38 |
Logistikprojekt, 12 hp
/Logistics Project/
För:
I
Ii
M
|
|
Prel. schemalagd
tid: 50
Rek. självstudietid: 270
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Industriell ekonomi, Logistik Nivå (G1,G2,A): A
|
|
Mål:
IUAE-matris
Kursens syfte är att förmedla kunskaper och färdigheter, samt utveckla studenternas förhållningssätt i tillämpning av logistik. Detta innebär i normalfallet att studenterna löser verkliga logistikproblem, som ges av olika typer av företag, i projektform. Efter genomgången kurs förväntas studenten ha nått följande lärandemål:
- Behärska identifiering, urval och tillämpning av teori- och kunskapsområden utifrån ett situationsspecifikt logistikproblem.
- Behärska utredningsmetodik för logistikutredningar.
- Kunna välja och tillämpa utredningsverktyg i en verklig problemställning.
- Behärska kommunikation av resultaten i projektarbetet skriftligen såväl som muntligen och under olika faser av projektet.
- Vara förtrogen med kritisk granskning och värdering av eget och andra studenters arbeten.
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Grundläggande logistik samt minst en av kurserna "Supply Chain Logistics" eller "Logistikanalys â?" verktyg och modeller"
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Påbyggnadskurser Logistikstrategier
|
|
Organisation: Ett antal föreläsningar och seminarier ger grunder i metodiskt utredningsarbete och analys, lämpliga för att tillämpas inom logistikområdet. Individuella uppgifter genomförs för att träna specifika moment. Studenterna delas in i mindre projektgrupper. Dessa grupper arbetar med ett större projekt med ett företag som uppdragsgivare. Varje projekt tilldelas en handledare från institutionen. Några projektgrupper bildar tillsammans en så kallad basgrupp, som vid ett antal seminarier diskuterar utredningsmetodiska frågor samt presenterar och diskuterar sina projekt med varandra. Man opponerar även på varandras arbeten i syfte att träna en kritisk och konstruktiv granskning av utredningar och akademiska rapporter inom logistik.
Kursen pågår hela höstterminen.
|
|
Kursinnehåll:
- Logistisk utredningsmetodik, t ex att på ett strukturerat sätt bryta ner och precisera en problemställning, att analysera och dra slutsatser på ett underbyggt sätt.
- Systemsyn, såsom den tillämpas för logistiksystem.
- Fördjupning inom olika delar av logistiken beroende på de specifika projektens inriktning.
- Rapportskrivningsmetodik, presentation och opposition.
- Tillämpa ett kritiskt förhållningssätt.
|
|
Kurslitteratur: Björklund & Paulsson, (2012), Seminarieboken, 2a uppl, Studentlitteratur.
Patel & Davidsson (2011), Forskningsmetodikens grunder, 4e uppl, Studentlitteratur.
Specifik logistiklitteratur kopplad till respektive projekt.
|
|
Examination: |
PRA1
UPG1
|
Projektarbetet i grupp (U,3,4,5) Individuella uppgifter (U,G) |
9 hp 3 hp
|
|
|
Kursens betyg grundas på resultaten på de olika examinationsmomenten. Projektarbetet bedöms utifrån huvudkriterierna trovärdighet, tydlighet och nivå/omfattning. |