studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2016
 
TDDC73 Interaktionsprogrammering, 6 hp
/Interaction programming/

För:   D   IT   MT   U  


OBS!

Får ej ingå i examen samtidigt som TDDD13


 

Prel. schemalagd tid: 40
Rek. självstudietid: 120

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Datateknik, Datavetenskap, Informationsteknologi   Nivå (G1,G2,A): G2

  Datavetenskap Datavetenskap, datalogi

  Mål:  IUAE-matris
Kursen går ut på att du ska lära dig principer och programmeringstekniker för avancerade grafiska användargränssnitt. Vi kallar detta för interaktionsprogrammering.
Mål för Kunskap och förståelse:
  • Redogöra för arkitekturen hos ett händelsebaserat fönstersystem med grafiska komponenter (widgets).
  • Redogöra för olika designprinciper för grafiska användargränssnitt
  • Redogöra för hur interaktionsprogrammering ingår i utvecklingsarbete med användbara system.

Mål för Färdighet och förmåga:
  • Använda ett aktuellt programmeringsspråk och klassbibliotek för interaktionsprogrammering, t ex Java Swing.
  • Skapa egna komponenter (widgets) som en utökning av ett befintligt klassbibliotek.
  • Programmera dynamiska interaktionstekniker som drag & drop.
  • Modellera och implementera ett enkelt fönstersystem.
  • Tillämpa designmönster för interaktionstekniker.
  • Arbeta med interaktionsprogrammering i kontexten av användbarhetsproblem.
Mål för Värderingsförmåga och förhållningssätt:
  • Redogöra för kopplingen mellan klassbibliotek för interaktionsprogramming och principer för design av användargränssnitt.


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Programmering 15hp, varav minst 6hp objektorienterad programmering

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Påbyggnadskurser
Utveckling av interaktiva system, Design och programmering av datorspel, Teknik för avancerade datorspel, Interaktionsdesign

  Organisation:
Undervisningen består av laborationer och projektarbete (i grupp och individuellt).

  Kursinnehåll:
  • Arkitektur för händelsebaserade fönstersystem med widgets.
  • Designmönster för interaktionsprogrammering (t.ex. MVC, Observer, Command, Decorator).
  • Klassbibliotek för grafiska användargränssnitt.
  • Programmering av egna widgets i Java och Swing.
  • Tekniker för avancerad interaktion och direktmanipulation, t.ex. drag & drop.
  • Omdesign och implementation av grafiska användargränssnitt baserat på kända användbarhetsproblem.
  • Interaktionsprogrammering och designprinciper för grafiska användargränssnitt, t.ex. hur klassbibliotek kan stödja konventioner och interaktionsparadigm.


  Kurslitteratur:
Jenifer Tidwell (2006) "Designing Interfaces", O'Reilly. Samt aktuell information och artiklar på webben.

  Examination:
PRA1
Projektarbete (U,3,4,5)
6 hp
 



Undervisningsspråk är Svenska.
Institution: IDA.
Studierektor: Jalal Maleki
Examinator: Anders Fröberg
Länk till kurshemsida på kursgivande institution
Ansvarig programnämnd: Data&Medie

Engelsk kursplan

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.

Om inget annat anges ovan gäller betygsskala enligt avsnitt a8.5 i de gemensamma bestämmelserna.

Kursplanen gäller för 2016 enligt beslut av ansvarig programnämnd/fakultetstyrelse.

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 04/07/2016