studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2016
 
TCM015 Möbeldesign II, 18 hp
/Furniture Design II/

För:   CM-DE  

 

Prel. schemalagd tid: 144
Rek. självstudietid: 336

  Utbildningsområde: Design

Huvudområde: Möbeldesign   Nivå (G1,G2,A): G1

  Mål:  IUAE-matris
Att ge studenten en introduktion i möbeldesignerns roll, designetik och produktionsmetoder samt förutsättningar att formulera ett eget förhållningssätt till design, material och tillverkningsteknik.
Efter genomförd kurs ska den studerande kunna:
  • söka information genom olika medier och metoder
  • använda egenhändigt tillverkat underlag för prototyptillverkning
  • välja och argumentera för material och metoder för tillverkning av enklare prototyper
  • grunder och principer i rapportskrivning
  • framställa en traditionell presentationshandling, digitalt, pÃ¥ papper och i modell och sammanställa en portfolio

Efter genomförd kurs ska den studerande ha fått insikter i/om:
  • svensk möbelindustris förutsättningar, produktion och produkter
  • vad designkoncept kan innebära
  • principer för upprättande av ett genomförandeprogram
  • att arbeta med skissprocess


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Särskild behörighet för möbeldesignprogrammet.

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Organisation:
Undervisningen sker i workshops, lektioner och projektarbete samt föreläsningar och studiebesök.
Kursen pågår hela vårterminen.


  Kursinnehåll:
Kursen första del är uppdelad i tre workshops: I skissarbete, II Designgrupper, III designkoncept (att tänka konceptuellt) med övning i att skriva rapport (ingår i workshop III). Kursens andra del innehåller en rad studiebesök och ett designprojekt. Här ges studenten inblick i svensk möbelindustri genom studiebesök. I kursen diskuteras möbeldesignerns roll och ansvar. Studenten övas i att söka information genom olika insamlings- och skisstekniker och att i upprätta genomförandeprogram. I kursen ges studenten möjlighet att genomföra någon eller några av de egna produktidéerna som arbetats fram under kursen. I kursen förs samtal och diskussioner om materialhantering och val av olika tillverkningstekniker med mål att åstadkomma en skalmodell eller prototyp.
Workshop I Nyckelorden trä plus ett annat material utgör avstampen i en idéskissetapp. Målet är att generera skissförslag kring frågeställningar som: vad förvarar människor i vad och varför eller vem sitter var, på vilket sätt och varför. Kan trä och ett ytterligare material kombineras för att skapa spännande lösningar? Håll ögonen öppna, titta hemma, titta i butiker och i offentliga lokaler, konstatera vad, var och på vilket sätt vi människor förvarar olika saker, prylar, kläder mm. Materialet sammanställs i form av en portfolio.
Workshop II Informationsinsamling utgör nyckelordet i denna etapp. Studentens uppdrag är att i grupp insamla, sammanställa och presentera material om och kring ett design- eller konstnärskollektiv. I uppdraget ingår också att gemensamt formge och tillverka en "pryl" som tar sitt avstamp i design- eller konstnärskollektivets uttryck och/eller filosofi.
Workshop III Att formulera och uttrycka sig kring ett koncept. När form inte nödvändigtvis â?ofollows function" eller estetik, utan istället är underordnat ett koncept. En Workshop som undersöker vad konceptdesign är. Designprocessen varieras till att formulera ett tydligt koncept, och tillämpar form inom det. Skriftlig rapport och dokumentation.


  Kurslitteratur:
Re:form - svenskt samtida konsthantverk under debatt (2005).). Arvinius förlag
Svensk smak - myter om den moderna formen (2001).). Ordfront förlag
Handbok i inredningsprojektering (1996). AB Svensk Byggtjänst, sid125 â?" 192
Arwidson, Bertil (2006). 100 år med svenska möbler. Från snickeri till möbelindustri. AB Svensk Byggtjänst
Lundqvist, Jan (1994). Vilda idéer och djuplodande analys Om designmetodikens grunder.Carlssons Bokförlag. 1994


  Examination:
UPG1 UPG2 UPG3 UPG4 UPG5
Presentation av produktidé och upprättande av designprogram. (U,G)
Reflektionsdokument, sammanställning av i kursen samtliga moment. (U,G)
Projektarbete enligt godkänt program. (U,3,4,5)
Projektarbete i grupp. (U,G)
Rapportskrivningsövning/portfolioredovisning. (U,G)
2 hp
3 hp
7 hp
3 hp
3 hp
 



Undervisningsspråk är Svenska.
Institution: IEI.
Studierektor: Ulf Brunne
Examinator: Leo Johannsson
Ansvarig programnämnd: Maskin&Design

Engelsk kursplan

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.

Om inget annat anges ovan gäller betygsskala enligt avsnitt a8.5 i de gemensamma bestämmelserna.

Kursplanen gäller för 2016 enligt beslut av ansvarig programnämnd/fakultetstyrelse.

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 02/28/2013