studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2016
 
TSFS03 Fordonsframdrivningssystem, 6 hp
/Vehicle Propulsion Systems/

För:   M   MEC   Y  

 

Prel. schemalagd tid: 46
Rek. självstudietid: 114

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Elektroteknik, Maskinteknik   Nivå (G1,G2,A): A

  Mål:  IUAE-matris
Kursdeltagaren skall efter kursen:
  • ha kunskap om konventionella och hybrida drivlinor för fordon
  • kunna identifiera och redogöra för olika hybrida drivlinors konfigurationer
  • ha kännedom om och erfarenhet från arbete med modeller för de komponenter som förekommer i avancerade drivlinor
  • kunna diskutera fördelar och nackdelar med olika hybrida konfigurationer
  • kunna analysera komplexa drivlinor med avseende på deras energieffektivitet
  • ha kännedom om verktyg för energioptimering av komplexa drivlinor
  • ha erfarenhet och färdigheter i att använda verktyg för energioptimering av komplexa drivlinor
  • ha erfarenhet och färdigheter i att syntetisera och implementera nya koncept och ideer för energioptimering av komplexa drivlinor


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Mekanik, Reglerteknik, Optimeringslära, och Matlab/Simulink, eller motsvarande.

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Organisation:
Föreläsningar och inlämningsuppgifter.

  Kursinnehåll:
Den här kursen behandlar det longitudinella beteendet hos fordon och ger ett ramverk för att analysera och optimera energiförbrukningen i avancerade framdrivningssystem. Både traditionella och nya drivlinekonfigurationer (såsom hybid- och bränslecellsbilar) behandlas i kursen. Realistiska matematiska modeller utvecklas för komponenterna vilka sammanställs till kompletta fordonsframdrivningssystem. Dessa analyseras sedan och används för att utveckla energieffektiva styrstrategier.

Ett flertal tillämpningsexempel används för att exemplifiera metodologierna och illustrera både principerna och utmaningarna som är kopplade till analysen och optimeringen av komplexa fordonsframdrivningssystem.


  Kurslitteratur:
Lino Guzzella and Antonio Sciarretta, "Vehicle Propulsion Systems", (2013), third edition, Springer Verlag.
Laborationskompendium.


  Examination:
UPG1
Inlämningsuppgifter (U,3,4,5)
6 hp
 
Se även kursinformationen för vidare information om examination.



Undervisningsspråk är Engelska.
Institution: ISY.
Studierektor: Johan Löfberg
Examinator: Lars Eriksson
Länk till kurshemsida på kursgivande institution
Ansvarig programnämnd: Elektro&Fysik

Engelsk kursplan

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.

Om inget annat anges ovan gäller betygsskala enligt avsnitt a8.5 i de gemensamma bestämmelserna.

Kursplanen gäller för 2016 enligt beslut av ansvarig programnämnd/fakultetstyrelse.

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 09/14/2015