studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2016
 
TNGD22 Grafisk profilering & varumärken, 10 hp
/Corporate Identity and Branding/

För:   GDK  

 

Prel. schemalagd tid: 50
Rek. självstudietid: 217

  Utbildningsområde: Samhällsvetenskap

Huvudområde: Grafisk design och kommunikation   Nivå (G1,G2,A): G1

  Mål:  IUAE-matris
Kursens syfte är att ge kunskaper om betydelse, utformning och kommunikation av varumärken. Kursen har särskild inriktning mot visuell varumärkeskommunikation. Efter genomgången kurs skall studenten kunna följande:
  • Redogöra för, relatera mellan och reflektera över tillämpbarheten av olika teorier, modeller och begrepp inom varumärkesområdet
  • Redogöra för hur ett varumärke byggs upp, vårdas, utvecklas och eventuellt avvecklas
  • Redogöra för hur ett varumärke kan kommuniceras samt olika för- och nackdelar med dessa sätt
  • Kunna analysera ett existerande varumärke med hjälp av ovan nämnda kunskaper samt redovisa denna analys i en rapport på vetenskaplig grund
  • Kunna tillämpa metoder för skapande och kommunikation av visuell identitet
  • Kunna bedöma och värdera relationen mellan varumärke och visuell identitet


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Marknadskommunikation

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Organisation:
Undervisningen är organiserad i föreläsningar, laborationer, seminarier och inlämningsuppgifter.
Kursen pågår hela vårterminen.


  Kursinnehåll:
  • Varumärkesteori
  • Varumärkeskommunikation
  • Visuell identitet och grafisk profil
  • Ledning och styrning av varumärken


  •   Kurslitteratur:
    Litteraturlistor fastställs före kursstart.

      Examination:
    UPG4 LAB1 UPG5 UPG6 KTR1
    Skriftlig inlämningsuppgift fallstudium (U,3,4,5)
    Laboration personligt varumärke (U,G)
    Inlämningsuppgift, varumärkesdesign (U,3,4,5)
    Inlämningsuppgift kampanj(U,3,4,5)
    Litteratur (U,G)
    2 hp
    1 hp
    3 hp
    2 hp
    2 hp
     
    Slutbetyg baseras på viktning av ingående delexaminationer.



    Undervisningsspråk är Engelska.
    Institution: ITN.
    Studierektor: Camilla Forsell
    Examinator: Tomas Törnqvist
    Länk till kurshemsida på kursgivande institution
    Ansvarig programnämnd: Data&Medie

    Engelsk kursplan

    Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

    Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.

    Om inget annat anges ovan gäller betygsskala enligt avsnitt a8.5 i de gemensamma bestämmelserna.

    Kursplanen gäller för 2016 enligt beslut av ansvarig programnämnd/fakultetstyrelse.

    Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


    Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
    Senast ändrad: 01/27/2015