TNGD22 |
Grafisk profilering & varumärken, 10 hp
/Corporate Identity and Branding/
För:
GDK
|
|
Prel. schemalagd
tid: 50
Rek. självstudietid: 217
|
|
Utbildningsområde: Samhällsvetenskap
Huvudområde: Grafisk design och kommunikation Nivå (G1,G2,A): G1
|
|
Mål:
IUAE-matris
Kursens syfte är att ge kunskaper om betydelse, utformning och kommunikation av varumärken. Kursen har särskild inriktning mot visuell varumärkeskommunikation. Efter genomgången kurs skall studenten kunna följande:
- Redogöra för, relatera mellan och reflektera över tillämpbarheten av olika teorier, modeller och begrepp inom varumärkesområdet
- Redogöra för hur ett varumärke byggs upp, vårdas, utvecklas och eventuellt avvecklas
- Redogöra för hur ett varumärke kan kommuniceras samt olika för- och nackdelar med dessa sätt
- Kunna analysera ett existerande varumärke med hjälp av ovan nämnda kunskaper samt redovisa denna analys i en rapport på vetenskaplig grund
- Kunna tillämpa metoder för skapande och kommunikation av visuell identitet
- Kunna bedöma och värdera relationen mellan varumärke och visuell identitet
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Marknadskommunikation
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Organisation: Undervisningen är organiserad i föreläsningar, laborationer, seminarier och inlämningsuppgifter.
Kursen pågår hela vårterminen.
|
|
Kursinnehåll: Varumärkesteori
Varumärkeskommunikation
Visuell identitet och grafisk profil
Ledning och styrning av varumärken
|
|
Kurslitteratur: Litteraturlistor fastställs före kursstart.
|
|
Examination: |
UPG4
LAB1
UPG5
UPG6
KTR1
|
Skriftlig inlämningsuppgift fallstudium (U,3,4,5) Laboration personligt varumärke (U,G) Inlämningsuppgift, varumärkesdesign (U,3,4,5) Inlämningsuppgift kampanj(U,3,4,5) Litteratur (U,G) |
2 hp 1 hp 3 hp 2 hp 2 hp
|
|
|
Slutbetyg baseras på viktning av ingående delexaminationer. |
|