studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2016
 
TDDD13 Interaktionsprogrammering, 6 hp
/Interaction programming/

För:   IT  


OBS!

Får ej ingå i examen samtidigt som TDDC73


 

Prel. schemalagd tid: 48
Rek. självstudietid: 112

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Datateknik, Datavetenskap, Informationsteknologi   Nivå (G1,G2,A): G2

  Datavetenskap Datavetenskap, datalogi

  Mål:  IUAE-matris
Kursen går ut på att du ska lära dig principer och programmeringstekniker för avancerade grafiska användargränssnitt. Vi kallar detta för interaktionsprogrammering.
Mål för Kunskap och förståelse:
  • Redogöra för arkitekturen hos ett händelsebaserat fönstersystem med grafiska komponenter (widgets).
  • Redogöra för några aktuella språk, miljöer/verktyg och bibliotek för interaktionsprogrammering.
Mål för Färdighet och förmåga:
  • Använda några olika programmeringsspråk och klassbibliotek för interaktionsprogrammering.
  • Skapa egna komponenter (widgets) som en utökning av ett befintligt klassbibliotek.
  • Programmera dynamiska interaktionstekniker som drag & drop.
  • Tillämpa designmönster för interaktionstekniker.
  • Modellera och implementera ett enkelt fönstersystem.
Mål för Värderingsförmåga och förhållningssätt:
  • Redogöra för kopplingen mellan klassbibliotek för iteraktionsprogramming och principer för design av användargränssnitt.


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Programmering 15hp, varav minst 6hp objektorienterad programmering

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Påbyggnadskurser
Utveckling av interaktiva system, Design och programmering av datorspel, Teknik för avancerade datorspel, Interaktionsdesign

  Organisation:
Undervisningen består av laborationer och projektarbete (i grupp och individuellt).

  Kursinnehåll:
  • Arkitektur för händelsebaserade fönstersystem med widgets.
  • Klassbibliotek för grafiska användargränssnitt.
  • Interaktionsprogrammering och designprinciper för grafiska användargränssnitt, t.ex. hur klassbibliotek kan stödja konventioner och interaktionsparadigm.
  • Designmönster för interaktionsprogrammering (t.ex. MVC, Observer, Command, Decorator).
  • Delegering som designmönster för objektorienterad design, händelsebaserade arkitekturer, frikoppling ("decoupling") som designprincip.
  • Programmering av egna widgets i Java och Swing.
  • Tekniker för avancerad interaktion och direktmanipulation, t.ex. drag & drop.
  • Omdesign och implementation av grafiska användargränssnitt baserat på kända användbarhetsproblem.


  Kurslitteratur:
Jenifer Tidwell (2006) "Designing Interfaces", O'Reilly. Samt aktuell information och artiklar på webben.

  Examination:
PRA1 BAS1
Projektarbete (U,3,4,5)
Basgruppsarbete (U,G)
5 hp
1 hp
 



Undervisningsspråk är Svenska.
Institution: IDA.
Studierektor: Jalal Maleki
Examinator: Anders Fröberg
Ansvarig programnämnd: Data&Medie

Engelsk kursplan

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.

Om inget annat anges ovan gäller betygsskala enligt avsnitt a8.5 i de gemensamma bestämmelserna.

Kursplanen gäller för 2016 enligt beslut av ansvarig programnämnd/fakultetstyrelse.

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 05/20/2013