TEIE56 |
Marknadskommunikation, 6 hp
/Market Communication/
För:
FT
GDK
SL
|
|
Prel. schemalagd
tid: 48
Rek. självstudietid: 112
|
|
Utbildningsområde: Samhällsvetenskap
Huvudområde: Grafisk design och kommunikation Nivå (G1,G2,A): G1
|
|
Mål:
IUAE-matris
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva och förklara centrala begrepp inom massmarknadsföring, industriell marknadsföring och tjänstemarknadsföring med speciellt fokus på marknadskommunikation och omvärldsanalys
- analysera företag, dess produkter/tjänster, och dess omvärld ur marknadsföringsperspektiv
- göra en en marknadsanalys och förklara hur man går tillväga
- kommunicera marknadsföringsorienterade analyser och resonemang
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Företagsekonomisk grundkurs
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Påbyggnadskurser Grafisk profilering & varumärken
|
|
Organisation: Kursen har en problemlösningsinriktad och praktisk prägel med det genomgående temat marknadsplanering med undertema marknadskommunikation.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, casearbete och ett handlett projektarbete som går ut på att utarbeta en marknadsplan. Projektarbetet utgör en del av examinationen. Examination sker även genom duggor under kursens gång.
|
|
Kursinnehåll: Det centrala i kursen är hur ett företag eller en organisation skall agera mot och kommunicera med marknaden genom bl a en marknadsplan. Innehållet omfattar bland annat: hur marknaden inklusive dess omvärld ser ut, vilka faktorer som påverkar den och hur den kan utvärderas, vilken marknad företaget eller organisationen ska fokusera på och vad marknaden ska erbjudas, hur detta erbjudande bör utformas inklusive varumärkesstrategier, samt kundernas köpbeteende. Viss tyngd ligger vid hur erbjudandet kommuniceras med marknaden, hur det når kunden och hur information om och från marknaden ska värderas. Hur ett företag eller en organisation agerar skiljer sig åt beroende på köpsituation och om köpet gäller konsumentvaror, producentvaror eller tjänster i olika marknadsmiljöer.
|
|
Kurslitteratur: Parment, A. (2014) Marknadsföring, Studentlitteratur, Lund. ISBN (10): 9144094493, ISBN(13): 9789144094496
Artiklar och OH-material från webben.
|
|
Examination: |
PRA2
UPG1
|
Projektuppgift som genomförs i grupp (U,3,4,5) Muntlig och skriftlig examination under kursens gång (U,3,4,5) |
3 hp 3 hp
|
|
|
UPG1 ges i form av ett antal duggor under kursens gång. |