studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2016
 
TSFS09 Modellering och reglering av motorer och drivlinor, 6 hp
/Modelling and Control of Engines and Drivelines/

För:   D   M   Y  

 

Prel. schemalagd tid: 63
Rek. självstudietid: 97

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Elektroteknik, Maskinteknik   Nivå (G1,G2,A): A

  Mål:  IUAE-matris
Att förstå den styr- och reglerteknik som finns i fordon, och erhålla grunden för att utveckla framtidens fordonssystem. Efter genomförd kurs skall studenten:
  • ha kännedom om de system och komponenter som är viktiga för framdrivningen av ett fordon
  • ha kännedom om de begränsande faktorerna för motorprestanda och reglerprestanda
  • kunna redogöra för emissionerna som kommer ut ur förbränningsmotorerna och vilka faktorer de beror på
  • kunna redogöra för de viktigaste reglerlooparna för luft, bränsle och tändning som finns som finns i dagens motorstyrsystem för både bensin och dieselmotorer
  • kunna bygga reglertekniskt orienterade modeller för en motor och dess komponenter samt en drivlina och dess komponenter
  • kunna analysera motorprestanda, reglerprestanda, och fordonsprestanda
  • ha erfarenhet av att planera, utföra, och utvärdera laboratoriexperiment
  • kunna bedömma modellkvalitet hos motor- och drivlinemodeller baserat på erfarenheter om systemegenskaper och mätdata
  • ha erfarenhet av att bygga reglersystem för förbränningsmotorer och drivlinor
  • kunna redogöra för begrepp och grundfunktion i motorns diagnos- och övervakningssystem


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Mekanik, Reglerteknik, Matlab

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Påbyggnadskurser
Fordonsframdrivningssystem

  Organisation:
Kursen är uppdelad på föreläsningar, övningar och tre miniprojekt.
Kursen pågår hela höstterminen.


  Kursinnehåll:
  • Inledande motorlära med termodynamik, arbetande fluider och förbränning.
  • Modeller av motorer, drivlinor och fordon med reglertekniskt syfte.
  • Motorstyrning med bland annat reglerprinciper och metoder för Lambda-reglering, tändningsreglering, knackreglering, tomgångsreglering och turbostyrning.
  • Longitudinell fordonsdynamik med luftmotstånd, rullmoststånd.
  • Drivlinereglering med bland annat aktiv dämpning och växlingsreglering.
  • Accelerations och maxhastighets prestanda.
  • Översiktligt: Diagnos, övervakning och säkerhet.


      Kurslitteratur:
    Kursbok "Modeling and Control of Engines and Drivelines", by Lars Eriksson and Lars Nielsen, (2014).
    Lektionskompendium och
    projektkompendium.


      Examination:
    TEN1 UPG1 UPG2 UPG3
    En skriftlig tentamen för högre betyg (U,3,4,5)
    Miniprojekt (U,G)
    Miniprojekt (U,G)
    Miniprojekt (U,G)
    0 hp
    3 hp
    2 hp
    1 hp
     
    Tre godkända miniprojekt UPG1-UPG3 ger betyget 3. För högre betyg (4 och 5) krävs även skriftlig tentamen.
    Se kursinformationen på kurshemsidan för mer detaljer om examinationen.



    Undervisningsspråk är Svenska.
    Institution: ISY.
    Studierektor: Johan Löfberg
    Examinator: Lars Eriksson
    Länk till kurshemsida på kursgivande institution
    Ansvarig programnämnd: Elektro&Fysik

    Engelsk kursplan

    Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

    Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.

    Om inget annat anges ovan gäller betygsskala enligt avsnitt a8.5 i de gemensamma bestämmelserna.

    Kursplanen gäller för 2016 enligt beslut av ansvarig programnämnd/fakultetstyrelse.

    Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


    Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
    Senast ändrad: 09/23/2014