studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2016
 
TBMI02 Medicinsk bildanalys, 6 hp
/Medical Image Analysis/

För:   BME   D   IT   MED   Y  

 

Prel. schemalagd tid: 48
Rek. självstudietid: 112

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Medicinsk teknik, Elektroteknik   Nivå (G1,G2,A): A

  Mål:  IUAE-matris
Kursen avser att fördjupa insikten i hur medicinska bilder, volymer och sekvenser genereras och analyseras för några av de mest frekventa avbildande systemen som används. Speciellt behandlas de tekniker och metoder som används vid undersökningar med filteroptimering, beskrivning av lokala strukturer, adaptiv filtrering, segmentering och bildfusion med magnetisk resonanstomografi (MR). Efter fullgjord kurs ska du kunna:
  • optimera multidimensionella filter m.a.p. spatiala och temporala egenskaper
  • beräkna och använda lokala strukturbeskrivningar i bilder uttryckt i form av tensorer. för att styra en adaptiv filtrering.
  • redogöra för och implementera segmenteringsmetoder som watershed, levelsets, region growing och aktiva konturer.
  • redogöra för transformationsmodeller och likhetsmått för registrering/fusion av bilder. På egen hand kunna registrera enklare bilder.
  • ingående beskriva multidimensionella signales beteende i Fourierdomänen.
  • i detalj redogöra för hur MRI-data kan samlas in i k-rymden samt de problem som därvid kan uppstå.


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Väl inhämtade kunskaper i linjär algebra: baser, skalärprodukter, minstakvadratproblem, egenvärdesproblem och analys. Grundläggande signalbehandling motsvarande linjära system: sampling, faltning och Fouriertransform av envariabelsignaler. Grundläggande färdigheter i användning av Matlab rekommenderas.

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Påbyggnadskurser
Multidimensionell signalanalys, Datorseende, Bildgenererande teknik inom medicinen, Neuronnät och lärande system

  Organisation:
Kursen består av föreläsningar, lektioner, laborationer och ett miniprojekt. Laborationerna och miniprojektet utförs i grupper om 2 studenter. Laborationerna redovisas muntligt i schemalagda labseminarier. Miniprojektet omfattar 3 schemalagda labtillfällen redovisas i en skriftlig rapport. För att bli godkänd på laborationsdelen fodras att körbar matlabkod demonstreras för labhandledaren, deltagande i labseminarierna och en skriftlig rapport för miniprojektet.

  Kursinnehåll:
Avbildande system
Fysikaliska principer och bildrekonstruktionsmetoder för Magnetresonanstomografi (MRI)
Analysmetoder:
  • Multidimensionell Fourieranalys
  • Lokal strukturanalys i 2D,3D och 4D (3D + tid)
  • Estimering av rörelse
  • Geometrisk bildanpassning
  • Segmentering m h a adaptiva konturer och ytor.
Tillämpningar:
  • Bildförbättring
  • Funktionell magnetresonanstomografi (fMRI)
  • Bildregistrering


  Kurslitteratur:
Kompendium om MR, registrering och segmentering. A. Eklund, M. Andersson och H. Knutsson. IMT 2010.
Utdelat material


  Examination:
TEN2 LAB1
En skriftlig tentamen (U,3,4,5)
Laborationskurs med skriftlig rapportering av miniprojekt (U,G)
4 hp
2 hp
 



Undervisningsspråk är Engelska.
Institution: IMT.
Studierektor: Marcus Larsson
Examinator: Anders Eklund
Länk till kurshemsida på kursgivande institution
Ansvarig programnämnd: Elektro&Fysik

Engelsk kursplan

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.

Om inget annat anges ovan gäller betygsskala enligt avsnitt a8.5 i de gemensamma bestämmelserna.

Kursplanen gäller för 2016 enligt beslut av ansvarig programnämnd/fakultetstyrelse.

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 03/21/2017