studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2016
 
TDDD58 Interaktionsdesign - Projekt, 12 hp
/Interaction design project/

För:   GDK  

 

Prel. schemalagd tid: 120
Rek. självstudietid: 200

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Grafisk design och kommunikation   Nivå (G1,G2,A): G2

  Mål:  IUAE-matris
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
  • planera och genomföra en användarstudie, samt gestalta resultaten av den i syfte att definiera användarnära designmÃ¥l för interaktiva produktioner
  • generera och gestalta förslag pÃ¥ interaktiva produktioner pÃ¥ en konceptuell nivÃ¥, samt värdera och argumentera för en viss produktionsidé bland alternativa idéer
  • generera och gestalta förslag pÃ¥ utformningen för en interaktiv produktion pÃ¥ detaljerad nivÃ¥, samt utvärdera dess användnings- och upplevelsekvaliteter i snabba prototyper med lÃ¥g upplösning
  • specificera utformningen av interaktiva produktioner och konstruera interaktiva datorbaserade prototyper med hög upplösning, planera och genomföra en utvärdering av produktionens användnings- och upplevelsekvaliteter, samt använda och kommunicera resultaten av utvärderingen


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Visuell retorik, Marknadskommunikation
Ur Grafisk design projekt 1- tryckta medier: Kunna ta en design från idé till lösning i grundläggande grafisk design.


OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Påbyggnadskurser
Interaktiv form, Informationsdesign, Grafiskt designprojekt med internationell inriktning

  Organisation:
Föreläsningar, lektioner och projektarbete med individuella inslag och reflektioner.
Kursen pågår hela höstterminen.


  Kursinnehåll:
Hantverk:
Driva en interaktionsdesignprocess med kund- och användarperspektiv. Grundläggande färdighet i att designa välfungerande interaktiva produktioner. Utvärdera och granska interaktiva produktioners användbarhet.

Ã"mnen:
Grundläggande begrepp i människa-datorinteraktion. Designprinciper och riktlinjer för användargränssnitt. Prototypning av interaktiva produktioner. Användarstudier. Designmetoder. Användargränssnitt. Användbarhetsutvärdering.
Teknik:
Prototypningsverktyg för utveckling av interaktiva produktioner.


  Kurslitteratur:
Kurslitteratur anslås på kurshemsidan.

  Examination:
UPG1 UPG2 UPG3 UPG4
Uppgift med muntlig och skriftlig redovisning (U,3,4,5)
Uppgift med muntlig och skriftlig redovisning (U,3,4,5)
Uppgift med muntlig och skriftlig redovisning (U,3,4,5)
Uppgift med muntlig och skriftlig redovisning (U,3,4,5)
3 hp
3 hp
3 hp
3 hp
 
Kursbetyg räknas fram som medelvärdet av betygen på de ingående examinationsmomenten.



Undervisningsspråk är Svenska/engelska.
Institution: IDA.
Studierektor: Jalal Maleki
Examinator: Mattias Arvola
Ansvarig programnämnd: Data&Medie

Engelsk kursplan

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.

Om inget annat anges ovan gäller betygsskala enligt avsnitt a8.5 i de gemensamma bestämmelserna.

Kursplanen gäller för 2016 enligt beslut av ansvarig programnämnd/fakultetstyrelse.

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 03/14/2017