TDDD58 |
Interaktionsdesign - Projekt, 12 hp
/Interaction design project/
För:
GDK
|
|
Prel. schemalagd
tid: 120
Rek. självstudietid: 200
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Grafisk design och kommunikation Nivå (G1,G2,A): G2
|
|
Mål:
IUAE-matris
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- planera och genomföra en användarstudie, samt gestalta resultaten av den i syfte att definiera användarnära designmål för interaktiva produktioner
- generera och gestalta förslag på interaktiva produktioner på en konceptuell nivå, samt värdera och argumentera för en viss produktionsidé bland alternativa idéer
- generera och gestalta förslag på utformningen för en interaktiv produktion på detaljerad nivå, samt utvärdera dess användnings- och upplevelsekvaliteter i snabba prototyper med låg upplösning
- specificera utformningen av interaktiva produktioner och konstruera interaktiva datorbaserade prototyper med hög upplösning, planera och genomföra en utvärdering av produktionens användnings- och upplevelsekvaliteter, samt använda och kommunicera resultaten av utvärderingen
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Visuell retorik, Marknadskommunikation
Ur Grafisk design projekt 1- tryckta medier: Kunna ta en design från idé till lösning i grundläggande grafisk design.
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Påbyggnadskurser Interaktiv form, Informationsdesign, Grafiskt designprojekt med internationell inriktning
|
|
Organisation: Föreläsningar, lektioner och projektarbete med individuella inslag och reflektioner.
Kursen pågår hela höstterminen.
|
|
Kursinnehåll: Hantverk:
Driva en interaktionsdesignprocess med kund- och användarperspektiv. Grundläggande färdighet i att designa välfungerande interaktiva produktioner. Utvärdera och granska interaktiva produktioners användbarhet.
Ã"mnen:
Grundläggande begrepp i människa-datorinteraktion. Designprinciper och riktlinjer för användargränssnitt. Prototypning av interaktiva produktioner. Användarstudier. Designmetoder. Användargränssnitt. Användbarhetsutvärdering.
Teknik:
Prototypningsverktyg för utveckling av interaktiva produktioner.
|
|
Kurslitteratur: Kurslitteratur anslås på kurshemsidan.
|
|
Examination: |
UPG1
UPG2
UPG3
UPG4
|
Uppgift med muntlig och skriftlig redovisning (U,3,4,5) Uppgift med muntlig och skriftlig redovisning (U,3,4,5) Uppgift med muntlig och skriftlig redovisning (U,3,4,5) Uppgift med muntlig och skriftlig redovisning (U,3,4,5) |
3 hp 3 hp 3 hp 3 hp
|
|
|
Kursbetyg räknas fram som medelvärdet av betygen på de ingående examinationsmomenten.
|