TEIO05 |
Grundläggande entreprenörskap och idékvalificering, 6 hp
/Basic Entrepreneurship and Idea Feasibility Analysis/
För:
ED
KTS
SL
|
|
Prel. schemalagd
tid: 48
Rek. självstudietid: 112
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Industriell ekonomi Nivå (G1,G2,A): G2
|
|
Mål:
IUAE-matris
Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig kunskaper och förmågor inom området entreprenörskap, med särskilt fokus på formulering och kvalificering av idéer till entreprenöriella verksamheter. Ett övergripande mål är att studenterna efter genomgången kurs ska ha perspektiv på vad entreprenörskap kan vara, generellt och inom det egna teknikområdet, samt kunskap om vad som krävs för att starta en entreprenöriell verksamhet och om hur man utvärderar en idé till en ny verksamhet. Lärandemålen är att studenten efter genomgången kurs ska
- kunna beskriva, jämföra och ta ställning till olika bilder av entreprenörskap
- kunna reflektera över vad entreprenörskap kan vara inom det egna utbildningsområdetet, och resonera kring verkliga exempel med stöd i teorin
- kunna redogöra för olika sorters aktiviteter kopplade till utveckling av en ny idé
- visa förmåga att samla in och analysera relevant information i utvärderande syfte
- kunna redogöra för och applicera olika analyser som krävs för att utvärdera en ny idé kommersiellt
- visa förmåga att kommunicera ett förslag till en affärsidé skriftligen och muntligen
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) De krav som gäller för deltagande och examination i termin 5. Kursen förutsätter att studenten självständigt kan söka och strukturera information, kommunicera muntligen och skriftligen, planera och utföra ett projektarbete i grupp, göra enklare matematiska beräkningar samt har viss förmåga till kritiskt och kreativt tänkande.
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Påbyggnadskurser Innovativt entreprenörskap och affärsplanering
|
|
Organisation: Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner och seminarier där entreprenörskapsforskning blandas med praktiska exempel. Ett projektarbete i grupp stödjer tillsammans med andra gruppuppgifter och individuella uppgifter lärandet under kursen. Gästföreläsningar är också ett viktigt inslag i kursen. Eftersom drivkraft är en viktig aspekt vid start av nya verksamheter läggs stor vikt vid att studenterna ska vara drivande i kursen genom att ta ansvar för lärandet, individuellt och i grupp.
Kursen pågår hela vårterminen.
|
|
Kursinnehåll: Kursen har tre huvudteman:
- Vad är entreprenörskap? Här ställs du inför olika perspektiv och dimensioner som karaktäriserar entreprenörskap. Du får i olika former möjlighet att reflektera över dessa perspektiv och forma din egen bild av vad entreprenörskap kan vara.
- Entreprenörskap som utveckling av nya idéer och start av nya verksamheter. Här arbetar vi med frågor som: Vad är en entreprenöriell verksamhet? I vilka organisationsformer kan entreprenöriella verksamheter bedrivas? Hur utvecklar man och finansierar en entreprenöriell verksamhet? Vad är en affärsidé? Vilka aktiviteter krävs för att utveckla en ny idé?
- Idékvalificering och förstudie. Här arbetar vi med processen att utveckla en ny idé till en genomarbetad förstudie. Vi använder etablerade verktyg och modeller för att utveckla idéerna i riktning mot affärsverksamheter. Detta moment utgörs i huvudsak av praktisk grupparbete, och är en viktig del av examinationen. Se vidare under rubriken examination nedan.
|
|
Kurslitteratur: Landström och Löwegren (2009) Entreprenörskap och företagsetablering, Studentlitteratur (huvudbok)
McKinsey (1998): Från idé till företag. Affärsplanering för framgång. McKinsey & Company, Göteborg och Stockholm.
Vetenskapliga artiklar och bokkapitel, praktikfallsbeskrivningar och annat material som delges via kursens hemsida.
|
|
Examination: |
UPG1
UPG2
|
Individuella uppgifter (U,3,4,5) Projekt (U,3,4,5) |
2 hp 4 hp
|
|
|
UPG1 (en fallstudie, en teoretisk reflektion, en dugga och en avslutande reflektion) syftar till att säkerställa att varje individ uppnått kursens mål och examinerar därmed kursens samtliga tre teman.
UPG2 består av att deltagarna i grupp arbetar fram en
förstudie kring en idé. Gruppuppgiften examinerar i första hand tema 2 och 3 ovan.
Betygen på UPG1, UPG2 och kursen sätts som en sammanvägning av alla ingående moment. |