studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2017
 
TDP004 Objektorienterad programmering, 8 hp
/Object Oriented Programming/

För:   IP  

 

Prel. schemalagd tid: 78
Rek. självstudietid: 135

  Utbildningsområde: Teknik

Huvudområde: Programmering   Nivå (G1,G2,A): G1

  Mål:  IUAE-matris
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
  • redgöra ingÃ¥ende för begrepp, designprinciper, metoder och tekniker som används inom objektorienterad programmering.
  • använda objektorienterad programdesign för att lösa problem pÃ¥ ett korrekt och lämpligt sätt.
  • konstruera ett objektorienterat program som löser ett realistiskt mindre problem.


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
Imperativ programmering

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Påbyggnadskurser
Innovativ programvarudesign

  Organisation:
Föreläsningar, laborationer, programmeringsstugor och egen övning. Föreläsningarna tar upp kursens ämnen och tekniker. Laborationer och övningar ger grundläggande egen erfarenhet av programmeringens grunder. Programmeringsstugor ger tillfälle för djupare diskussioner.

  Kursinnehåll:
  • Hantverk: Kunna använda konstruktionerna i ett objektorienterat programmeringssprÃ¥k. FörmÃ¥ga att göra en grundläggande objektorienterad design med klasser och metoder. Använda programutvecklingsverktyg och bibliotek. FörmÃ¥ga att skapa läsbar och väldesignad objektorienterad källkod. FörmÃ¥ga att arbeta självständigt i C++.
  • Ã"mnen: Begrepp inom objektorienterad programmering och design. Objektorienterad programmering och konstruktioner i objektorienterade programmeringssprÃ¥k, sÃ¥som klass, objekt, inkapsling och arv. Repetitions- och valsatser. In- och utmatning. Datastrukturer och algoritmer med standardbiblioteket: containrar, sökning, sortering och iteratorer. Datatyper, deklarationer, satser, uttryck, funktioner. Dynamisk minneshantering. Introduktion till begreppet testdriven utveckling.
  • Teknik: C++, standardbibliotek för C++.


  Kurslitteratur:
C++ Primer (5:e upplagan eller senare) av Stanley B. Lippmann, Josée Lajoie och Barbara E. Moo, eller alternativ bok som täcker C++ 2011. Se kurshemsidan för vidare information och material.

  Examination:
DAT2 LAB2
Datortentamen (U,3,4,5)
Laborationer (U,G)
4 hp
4 hp
 
I momentet LAB2 ingår att samla ihop ett antal poäng genom förberedelse och aktivt deltagande på kursaktiviteter (främst lektioner, seminarier och dojos).



Undervisningsspråk är Svenska.
Institution: IDA.
Studierektor: Ahmed Rezine
Examinator: Torbjörn Jonsson
Länk till kurshemsida på kursgivande institution
Ansvarig programnämnd: Data&Medie

Engelsk kursplan


Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 10/28/2016