TMQU13 |
Kundfokuserad produkt- och tjänsteutveckling, 6 hp
/Customer Focused Product and Service Development/
För:
DPU
I
Ii
IND
M
|
|
Prel. schemalagd
tid: 34
Rek. självstudietid: 126
|
|
Utbildningsområde: Teknik
Huvudområde: Industriell ekonomi Nivå (G1,G2,A): A
|
|
Mål:
IUAE-matris
Kursen ger fördjupade kunskaper och färdighet i metoder och teoretiska angreppssätt för kundfokuserad produkt- och tjänsteutveckling. Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- Uppvisa fördjupad kunskap om statistiska såväl som kvalitativa metoder för att samla in, bearbeta och dra slutsatser om kundkrav
- Anlägga ett ingenjörsmässigt systemperspektiv i implementeringen av beslutsstöd för utvecklingsprocesser och -projekt
- Förstå hur kundkravshantering kan integreras i industriella produkt- och tjänsteutvecklingsprocesser
- Anlägga olika teoretiska perspektiv på innovationsbegreppet, och förstå hur användare av tjänster och varor kan bidra till innovation
- Värdera val av metod för att involvera kunden samt fatta beslut baserat på vald metods resultat
- Analysera samspelet mellan människa, teknik och organisation i en produkt och tjänstelösning
- Använda Quality Function Deployment för att översätta kundkrav till tekniska produktegenskaper och krav på produktionsprocesser
- Identifiera och kritiskt ifrågasätta vetenskaplig litteratur inom området
- Applicera kursens metoder inom ramen för ett produktutvecklingsprojekt samt dra slutsatser, presentera och kommunicera resultat
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) Matematisk statistik, Offensiv kvalitetsutveckling
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Påbyggnadskurser Six Sigma Quality, Lean Production, Kvalitets- och Processutveckling
|
|
Organisation: De teoretiska kursmomenten genomförs i form av föreläsningar och workshops. Kursen har en stark forskningskoppling och vetenskapliga artiklar utgör en betydande del av kurslitteraturen. Kursen bygger på aktiv medverkan och för att ge kursinnehållet en praktisk anknytning tillämpas kunskapen inom tre olika projekt som genomförs i grupp och individuellt. Dessutom kommer gästföreläsningar att belysa industriella praktikfall.
|
|
Kursinnehåll: Produktuvecklingsprocesser, Stage gate models, Quality function deployment, Kano-modellen, Service innovation, Service recorvery, Voice of the customer, MTO, Crtitical Incident Technique, Swtiching path analysis
|
|
Kurslitteratur: Gustafsson, A. and M.D. Johnson (2003). Competing in Service Economy
Annat material kommer att fås via kurshemsidan
|
|
Examination: |
UPG1
|
Inlämningsuppgifter och laborationer (U,3,4,5) |
6 hp
|
|
|
Deltagarna i kursen arbetar med examinationsuppgifterna under hela kursens gång; två inlämningsuppgifter (en gruppuppgift, en individuell uppgift) samt två presentationer (projektpresentation och opposition). |