studiehandbok@lith
 

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet

 
 
År : 2016
 
NBID60 Zoobiology, 7,5 hp
/Zoobiology/

För:   ETH  

 

Prel. schemalagd tid: 112
Rek. självstudietid: 88

  Utbildningsområde: Naturvetenskap

Huvudområde: Biologi   Nivå (G1,G2,A): A

  Mål:  IUAE-matris
Kursen syftar till att ge studenterna en inblick i och förståelse av, samt kunskap att aktivt kunna verka i ex situ-bevarandearbete och att kunna sätta detta i relation till in situ-bevarande. Efter kursen ska studenterna:
  • Känna till betydelsen av utbildning, marknadsföring och PR i bevarande
  • Kunna förstå och kommunicera värdet och betydelsen av ex situ-bevarande i det globala bevarandearbetet.
  • Kunna kommunicera, diskutera och kritiskt granska etiska och välfärdsaspekter inom ex situ-bevarandeavel.
  • Kunna applicera populationsgenetiska teorier i praktiska övningar i ex situ-bevarande
  • Kunna sätta upp och underhålla stamböcker, inkl insamling av ny och gammal data från djurägare, internationella stamböcker, och andra källor.
  • Kunna analysera stamboksdata och med hjälp av både deterministisk och stokastisk modellering sätta upp kort- och långsiktiga mål för en ex situ population, med hänsyn taget till artspecifika faktorer, katastrofer, inavelsdepression, import/export, demografi, mm.
  • Känna till, förstå och kritiskt granska användningen av artificiella befruktningstekniker inom ex situ- och in situ-bevarande


  Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan)
120 hp varav 90 hp kurser i biologi.

OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.

  Organisation:
Kursen består av: (i) föreläsningar, (ii) seminarier i ämnen som behandlar utvalda vetenskapliga artiklar och zoologiska publikationer, (iii) laborationer på Kolmården med analys av ex situ-population med hjälp av datoriserade stamböcker och skräddarsydda datorprogram, (iv) debatter om olika polariserade ämnen relevanta för förvaltning av ex situ-populationen, såsom viltfångst av nya founders, frisättning av ex situ-uppfödda djur och rehabiliteringsprogram, och avlivning av överskott vs preventivmedel, där studenterna kommer att presentera och försvara en viss åsikt i en offentlig utfrågning, och (v) fallstudier av tilldelade ex situ-bevarande problem, presenterade i form av skriftliga rapporter och muntliga presentationer.

  Kursinnehåll:
Organisation av ex situ-bevarande, aktörer i ex situ-bevarande, genetiken hos ex situ-populationen, verktyg för förvaltning av ex situ-populationer; ex situ-bevarande i praktiken: aktörer, utrymmesbegränsningar, transporter, djurhållning, sjukdomsbekämpning, etologiska frågor. Fallstudier: utvalda EEPs, program för utsättning av ex situ-uppfödda djur, translokalisation av djur mellan reservat, djurparkernas roll i in situ-forskning och projekt för bevarande, politik och ekonomi i ex situ-bevarande. Nationell, europeisk och annan internationell lagstiftning. Allmänhetens kunskap och påverkan från den allmänna opinionen på ex situ bevarande, etik och djurskyddsfrågor.

  Kurslitteratur:
EAZA Yearbook (CD-ROM, utdelas),
World Zoo and Aquaria Conservation Strategy (pdf-format, utdelas)
Population management. Förvaltare som detektiver (Princée 1998, tillgänglig i Kolmården);
Genetic management of small animal populations in zoos and wildlife reserves (Princée 1998, tillgänglig i Kolmården).
Managing zoo populations: compiling and analysing studbook data. Edited by J. Wilcken and C. Lees. ARAZPA, EAZA, FZGGBI (tillgänglig I Kolmården)


  Examination:
PRA1 UPG1
Aktivt deltagande i alla seminarier, laborationer och debatter. (U,G)
Skriftlig och muntliga presentationer(U,G)
6 hp
1,5 hp
 
På kursen ges betyg Underkänd/Godkänd.



Undervisningsspråk är Engelska.
Institution: IFM.
Studierektor: Agneta Johansson
Examinator: Mats Amundin
Länk till kurshemsida på kursgivande institution
Ansvarig programnämnd: Kemi&Biologi

Engelsk kursplan

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ingår i kursen skall därför genomföras med kursplanen som utgångspunkt.

Om inget annat anges ovan gäller betygsskala enligt avsnitt a8.5 i de gemensamma bestämmelserna.

Kursplanen gäller för 2016 enligt beslut av ansvarig programnämnd/fakultetstyrelse.

Tekniska högskolan vid Linköpings universitet


Informationsansvarig: TFK , val@tfk.liu.se
Senast ändrad: 04/09/2015