NBID60 |
Zoobiology, 7,5 hp
/Zoobiology/
För:
ETH
|
|
Prel. schemalagd
tid: 112
Rek. självstudietid: 88
|
|
Utbildningsområde: Naturvetenskap
Huvudområde: Biologi Nivå (G1,G2,A): A
|
|
Mål:
IUAE-matris
Kursen syftar till att ge studenterna en inblick i och förståelse av, samt kunskap att aktivt kunna verka i ex situ-bevarandearbete och att kunna sätta detta i relation till in situ-bevarande. Efter kursen ska studenterna:
- Känna till betydelsen av utbildning, marknadsföring och PR i bevarande
- Kunna förstå och kommunicera värdet och betydelsen av ex situ-bevarande i det globala bevarandearbetet.
- Kunna kommunicera, diskutera och kritiskt granska etiska och välfärdsaspekter inom ex situ-bevarandeavel.
- Kunna applicera populationsgenetiska teorier i praktiska övningar i ex situ-bevarande
- Kunna sätta upp och underhålla stamböcker, inkl insamling av ny och gammal data från djurägare, internationella stamböcker, och andra källor.
- Kunna analysera stamboksdata och med hjälp av både deterministisk och stokastisk modellering sätta upp kort- och långsiktiga mål för en ex situ population, med hänsyn taget till artspecifika faktorer, katastrofer, inavelsdepression, import/export, demografi, mm.
- Känna till, förstå och kritiskt granska användningen av artificiella befruktningstekniker inom ex situ- och in situ-bevarande
|
|
Förkunskaper: (gäller studerande antagna till program som kursen ges inom, se 'För:' ovan) 120 hp varav 90 hp kurser i biologi.
OBS! Tillträdeskrav för icke programstudenter omfattar vanligen också tillträdeskrav för programmet och ev. tröskelkrav för progression inom programmet, eller motsvarande.
|
|
Organisation: Kursen består av: (i) föreläsningar, (ii) seminarier i ämnen som behandlar utvalda vetenskapliga artiklar och zoologiska publikationer, (iii) laborationer på Kolmården med analys av ex situ-population med hjälp av datoriserade stamböcker och skräddarsydda datorprogram, (iv) debatter om olika polariserade ämnen relevanta för förvaltning av ex situ-populationen, såsom viltfångst av nya founders, frisättning av ex situ-uppfödda djur och rehabiliteringsprogram, och avlivning av överskott vs preventivmedel, där studenterna kommer att presentera och försvara en viss åsikt i en offentlig utfrågning, och (v) fallstudier av tilldelade ex situ-bevarande problem, presenterade i form av skriftliga rapporter och muntliga presentationer.
|
|
Kursinnehåll: Organisation av ex situ-bevarande, aktörer i ex situ-bevarande, genetiken hos ex situ-populationen, verktyg för förvaltning av ex situ-populationer; ex situ-bevarande i praktiken: aktörer, utrymmesbegränsningar, transporter, djurhållning, sjukdomsbekämpning, etologiska frågor. Fallstudier: utvalda EEPs, program för utsättning av ex situ-uppfödda djur, translokalisation av djur mellan reservat, djurparkernas roll i in situ-forskning och projekt för bevarande, politik och ekonomi i ex situ-bevarande. Nationell, europeisk och annan internationell lagstiftning. Allmänhetens kunskap och påverkan från den allmänna opinionen på ex situ bevarande, etik och djurskyddsfrågor.
|
|
Kurslitteratur: EAZA Yearbook (CD-ROM, utdelas),
World Zoo and Aquaria Conservation Strategy (pdf-format, utdelas)
Population management. Förvaltare som detektiver (Princée 1998, tillgänglig i Kolmården);
Genetic management of small animal populations in zoos and wildlife reserves (Princée 1998, tillgänglig i Kolmården). Managing zoo populations: compiling and analysing studbook data. Edited by J. Wilcken and C. Lees. ARAZPA, EAZA, FZGGBI (tillgänglig I Kolmården)
|
|
Examination: |
PRA1
UPG1
|
Aktivt deltagande i alla seminarier, laborationer och debatter. (U,G) Skriftlig och muntliga presentationer(U,G) |
6 hp 1,5 hp
|
|
|
På kursen ges betyg Underkänd/Godkänd. |
|