IUAE-matris TDDD23 Design och programmering av datorspel - 2017

2017  TDDD23  Design och programmering av datorspel   I     U     A    EXAKOD   KOMMENTAR
1 MATEMATISKA, NATUR- OCH TEKNIKVETENSKAPLIGA KUNSKAPER  
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen             
1.2 Kunskaper i teknikvetenskapliga ämnen     x     PRA2  Grundläggande programmering 
1.3 Fördjupade kunskaper i något/några tillämpade ämnen  x   x     PRA2  Val av och testning av mjukvaruplatform för spelutveckling 
2 INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT  
2.1 Ingenjörsmässigt/vetenskapligt tänkande och problemlösning        x  PRA2  Planera och skapandet av en datorspel 
2.2 Experimenterande och kunskapsbildning        x  PRA2  Testning och anpassning av datorspel  
2.3 Systemtänkande     x   x  PRA2  Design av enklet spelbara datorspel  
2.4 Individuella färdigheter och förhållningssätt     x   x  PRA2  Designaspekter av datorspelsutveckling 
2.5 Professionella färdigheter och förhållningssätt             
3 FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH KOMMUNICERA  
3.1 Förmåga att arbeta i grupp             
3.2 Förmåga att kommunicera        x  PRA2  Muntlig redovisning och framtaning screen casts 
3.3 Förmåga att kommunicera på främmande språk             
4 PLANERING, UTVECKLING, REALISERING, DRIFT OCH AFFÄRSMÄSSIGT FÖRVERKLIGANDE AV TEKNISKA PRODUKTER, SYSTEM OCH TJÄNSTER MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV  
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling             
4.2 Företags och affärsmässiga villkor             
4.3 Att planera system        x  PRA2  Planera och genomföra skapandet av ett datorspel 
4.4 Att utveckla system        x  PRA2  Planera och genomföra skapandet av ett datorspel 
4.5 Att realisera system        x  PRA2  Planera och genomföra skapandet av ett datorspel 
4.6 Att ta i drift och använda             
5 PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV  
5.1 Samhälleliga villkor             
5.2 Ekonomiska villkor             
5.3 Att planera forsknings- och utvecklingsprojekt             
5.4 Att genomföra forsknings- och utvecklingsprojekt             
5.5 Att rapportera och redovisa forsknings- och utvecklingsprojekt