IUAE-matris TFKI16 Tillämpningsområden för kemisk analysteknik - 2017
2017 | TFKI16 | Tillämpningsområden för kemisk analysteknik | I | U | A | EXAKOD | KOMMENTAR |
1 MATEMATISKA, NATUR- OCH TEKNIKVETENSKAPLIGA KUNSKAPER | |||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen | x | x | x | PRA4 | Allmänna kunskaper i kemi (A) och nya kemiska analysmetoder (I,U,E) PRA4 | ||
1.2 Kunskaper i teknikvetenskapliga ämnen | x | x | PRA4 | Förståelse för kemiska analysinstruments funktioner och användning (I,U,E) PRA4 | |||
1.3 Fördjupade kunskaper i något/några tillämpade ämnen | |||||||
2 INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | |||||||
2.1 Ingenjörsmässigt/vetenskapligt tänkande och problemlösning | x | x | PRA4 | PRA4: Genom relevant informationssökning föreslå kemiska analysmetoder och besvara analytisk frågeställning (U,A,E) | |||
2.2 Experimenterande och kunskapsbildning | |||||||
2.3 Systemtänkande | x | Företagsstruktur och organisation (I) | |||||
2.4 Individuella färdigheter och förhållningssätt | x | x | PRA4, PRA5, UPG1 | PRA4: Kunna värdera muntlig kommunikation och opponera på sådan (I,U,E) PRA5: Kunna strukturera och presentera information (I,U,E) UPG1: Kunna beskriva grundläggande etiska teorier, principer och begrepp (I,U,E) | |||
2.5 Professionella färdigheter och förhållningssätt | x | x | x | PRA4, UPG1 | PRA4: Arbete i projekt i företagsanpassad arbetsmetodik (U,A,E) UPG1: Kunna redogöra för betydelsen av professionsansvar (I,U,E) | ||
3 FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH KOMMUNICERA | |||||||
3.1 Förmåga att arbeta i grupp | x | x | PRA4, UPG1 | PRA4: Genomförande av projektarbete (U,A,E) UPG1: Aktivt deltagande i seminarier (A) | |||
3.2 Förmåga att kommunicera | x | x | PRA4, PRA5, UPG1 | PRA5: Enskild muntlig presentation (U,E) PRA4: Skriftlig och muntlig redovisning av projektarbete samt aktivt deltagande vid seminarier (U,A,E) UPG1: Aktivt deltagande i seminarier samt enskild skriftlig uppgift (A,E) | |||
3.3 Förmåga att kommunicera på främmande språk | |||||||
4 PLANERING, UTVECKLING, REALISERING, DRIFT OCH AFFÄRSMÄSSIGT FÖRVERKLIGANDE AV TEKNISKA PRODUKTER, SYSTEM OCH TJÄNSTER MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling | x | x | UPG1 | Företagspresentationer (I,U). UPG1: Etiska implikationer för hållbar utveckling (I,U,E) | |||
4.2 Företags och affärsmässiga villkor | x | x | Företagspresentationer (I,U) | ||||
4.3 Att planera system | x | x | Utreda och finna lämplig analysmetodologi för frågeställning i litteraturprojekt (I,U) | ||||
4.4 Att utveckla system | |||||||
4.5 Att realisera system | |||||||
4.6 Att ta i drift och använda | |||||||
5 PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
5.1 Samhälleliga villkor | x | x | UPG1 | Företagspresentationer (I) UPG1: Etik (I,U,E) | |||
5.2 Ekonomiska villkor | x | Företagspresentationer (I) | |||||
5.3 Att planera forsknings- och utvecklingsprojekt | x | Projektarbetet (A) | |||||
5.4 Att genomföra forsknings- och utvecklingsprojekt | x | Projektarbetet (A) | |||||
5.5 Att rapportera och redovisa forsknings- och utvecklingsprojekt | PRA4 | PRA4: Skriftlig och muntlig projektredovisning |