IUAE-matris NBIC29 Ekologi fortsättning - 2016
2016 | NBIC29 | Ekologi fortsättning | I | U | A | EXAKOD | KOMMENTAR |
1 MATEMATISKA, NATUR- OCH TEKNIKVETENSKAPLIGA KUNSKAPER | |||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen | x | x | UPG1, UPG2 | Struktur och funktion i terrestra och akvatiska system | |||
1.2 Kunskaper i teknikvetenskapliga ämnen | |||||||
1.3 Fördjupade kunskaper i något/några tillämpade ämnen | x | x | UPG1, UPG2 | Provtagning och bedömning av miljökvalitet enligt normer | |||
2 INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | |||||||
2.1 Ingenjörsmässigt/vetenskapligt tänkande och problemlösning | x | UPG1, UPG2 | Planering av provtagningsstrategier för insamlande och analys av miljödata | ||||
2.2 Experimenterande och kunskapsbildning | x | UPG1, UPG2 | Planering och genomförande av fält- och labexperiment | ||||
2.3 Systemtänkande | x | x | UPG1 | Kretslopp och samverkan mellan organismer och abiota i ekosystem | |||
2.4 Individuella färdigheter och förhållningssätt | x | UPG1, UPG3 | Strategi och metoder för datainsamling. Tillämpning av gängse analys- och bedömningsmetodik. | ||||
2.5 Professionella färdigheter och förhållningssätt | x | UPG2, UPG3 | Miljökvalitetsbedömningar utgående från NVs Bedömningsgrunder | ||||
3 FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH KOMMUNICERA | |||||||
3.1 Förmåga att arbeta i grupp | x | x | UPG3 | Grupparbeten i fält, på lab och i seminarier, själv- och kollegiala värderingar | |||
3.2 Förmåga att kommunicera | x | UPG2 | Skriftlig och muntlig rapportering | ||||
3.3 Förmåga att kommunicera på främmande språk | x | UPG1, UPG3 | Kurslitteratur på engelska | ||||
4 PLANERING, UTVECKLING, REALISERING, DRIFT OCH AFFÄRSMÄSSIGT FÖRVERKLIGANDE AV TEKNISKA PRODUKTER, SYSTEM OCH TJÄNSTER MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling | |||||||
4.2 Företags och affärsmässiga villkor | |||||||
4.3 Att planera system | |||||||
4.4 Att utveckla system | |||||||
4.5 Att realisera system | |||||||
4.6 Att ta i drift och använda | |||||||
5 PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
5.1 Samhälleliga villkor | |||||||
5.2 Ekonomiska villkor | |||||||
5.3 Att planera forsknings- och utvecklingsprojekt | |||||||
5.4 Att genomföra forsknings- och utvecklingsprojekt | |||||||
5.5 Att rapportera och redovisa forsknings- och utvecklingsprojekt |