IUAE-matris NBIC47 Gener och genuttryck - 2016
2016 | NBIC47 | Gener och genuttryck | I | U | A | EXAKOD | KOMMENTAR |
1 MATEMATISKA, NATUR- OCH TEKNIKVETENSKAPLIGA KUNSKAPER | |||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen | x | x | TEN1 | Föreläsningar, seminarier och laborationer | |||
1.2 Kunskaper i teknikvetenskapliga ämnen | |||||||
1.3 Fördjupade kunskaper i något/några tillämpade ämnen | |||||||
2 INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | |||||||
2.1 Ingenjörsmässigt/vetenskapligt tänkande och problemlösning | |||||||
2.2 Experimenterande och kunskapsbildning | x | x | TEN1, LAB1, UPG1 | Laborationer, seminarier och föreläsningar | |||
2.3 Systemtänkande | |||||||
2.4 Individuella färdigheter och förhållningssätt | x | x | x | TEN1, LAB1, UPG1 | Laborationer och seminarier övar färdigheter och förhållningssätt. | ||
2.5 Professionella färdigheter och förhållningssätt | |||||||
3 FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH KOMMUNICERA | |||||||
3.1 Förmåga att arbeta i grupp | x | x | LAB1, UPG1 | Laborationer och seminarier utförs i grupp. | |||
3.2 Förmåga att kommunicera | x | x | TEN1, LAB1, UPG1 | Labbar och seminarier med skriftliga och muntliga redovisningar och diskussioner. | |||
3.3 Förmåga att kommunicera på främmande språk | x | x | UPG1 | Engelskspråkig kurslitteratur som bearbetas och diskuteras. | |||
4 PLANERING, UTVECKLING, REALISERING, DRIFT OCH AFFÄRSMÄSSIGT FÖRVERKLIGANDE AV TEKNISKA PRODUKTER, SYSTEM OCH TJÄNSTER MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling | |||||||
4.2 Företags och affärsmässiga villkor | |||||||
4.3 Att planera system | |||||||
4.4 Att utveckla system | |||||||
4.5 Att realisera system | |||||||
4.6 Att ta i drift och använda | |||||||
5 PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
5.1 Samhälleliga villkor | x | Seminarier om hur genetiska kunskaper kan utnyttjas för samhällets utveckling. | |||||
5.2 Ekonomiska villkor | |||||||
5.3 Att planera forsknings- och utvecklingsprojekt | x | x | LAB1 | Laborationer där deltagarna planerar experiment inom labgruppen. | |||
5.4 Att genomföra forsknings- och utvecklingsprojekt | x | x | LAB1 | Laborationer där deltagarna utför experiment som planerats inom labgruppen. | |||
5.5 Att rapportera och redovisa forsknings- och utvecklingsprojekt | x | x | LAB1 | Laborationer där deltagarna redovisar resultat i skriftlig rapport. |