IUAE-matris TNE087 Metoder och processer vid elektronikproduktion - 2017
2017 | TNE087 | Metoder och processer vid elektronikproduktion | I | U | A | EXAKOD | KOMMENTAR |
1 MATEMATISKA, NATUR- OCH TEKNIKVETENSKAPLIGA KUNSKAPER | |||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen | x | Fysik och mattematik används. | |||||
1.2 Kunskaper i teknikvetenskapliga ämnen | x | x | KTR2, UPG1 | Elektrotekniska ämnen används samt fördjupas. | |||
1.3 Fördjupade kunskaper i något/några tillämpade ämnen | |||||||
2 INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | |||||||
2.1 Ingenjörsmässigt/vetenskapligt tänkande och problemlösning | x | x | KTR2, UPG1 | Analys, konstruktion, realisering av elektroniksystem. | |||
2.2 Experimenterande och kunskapsbildning | x | x | UPG1 | Utvärdera mönster, kretskort. | |||
2.3 Systemtänkande | x | x | x | KTR2, UPG1 | Konstruera elektroniksystem, göra lämpliga val baserat på en systemspecifikation. | ||
2.4 Individuella färdigheter och förhållningssätt | x | x | x | KTR2, UPG1 | Mönsterkorts-CAD, tillverkning av mönsterkort, montering. | ||
2.5 Professionella färdigheter och förhållningssätt | x | x | x | KTR2, UPG1 | Professionellt handhavande av avancerad tillverkningsutrustning för mönsterkort. | ||
3 FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH KOMMUNICERA | |||||||
3.1 Förmåga att arbeta i grupp | x | x | x | UPG1 | Laboration och projektarbete genomförs i grupp. | ||
3.2 Förmåga att kommunicera | x | x | UPG1 | Projektet demonstreras och presenteras. | |||
3.3 Förmåga att kommunicera på främmande språk | |||||||
4 PLANERING, UTVECKLING, REALISERING, DRIFT OCH AFFÄRSMÄSSIGT FÖRVERKLIGANDE AV TEKNISKA PRODUKTER, SYSTEM OCH TJÄNSTER MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling | |||||||
4.2 Företags och affärsmässiga villkor | |||||||
4.3 Att planera system | |||||||
4.4 Att utveckla system | |||||||
4.5 Att realisera system | |||||||
4.6 Att ta i drift och använda | |||||||
5 PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
5.1 Samhälleliga villkor | |||||||
5.2 Ekonomiska villkor | |||||||
5.3 Att planera forsknings- och utvecklingsprojekt | x | x | UPG1 | Projektgruppen utarbetar med hjälpa av handledare en plan hur proejktet ska genomföras. Vad ska göras, tidsplan, vems ansvar. | |||
5.4 Att genomföra forsknings- och utvecklingsprojekt | x | x | UPG1 | Träning i att ta en kretside till färdig prototyp. | |||
5.5 Att rapportera och redovisa forsknings- och utvecklingsprojekt | x | x | UPG1 | Projektets slutresultat utvärderas och presenteras. |