IUAE-matris TSFS09 Modellering och reglering av motorer och drivlinor - 2017
2017 | TSFS09 | Modellering och reglering av motorer och drivlinor | I | U | A | EXAKOD | KOMMENTAR |
1 MATEMATISKA, NATUR- OCH TEKNIKVETENSKAPLIGA KUNSKAPER | |||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen | x | x | TEN1, UPG1, UPG2, UPG3 | Analys, Linjär Algebra, Mekanik, Fysik, Kemi, Termodynamik | |||
1.2 Kunskaper i teknikvetenskapliga ämnen | x | x | TEN1, UPG1, UPG2, UPG3 | Reglerteknik, Elektronik | |||
1.3 Fördjupade kunskaper i något/några tillämpade ämnen | x | x | TEN1, UPG1, UPG2, UPG3 | Reglerteknik, Tillämpad termodynamik | |||
2 INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | |||||||
2.1 Ingenjörsmässigt/vetenskapligt tänkande och problemlösning | x | x | UPG1,UPG2, UPG3 | Strukturerade metoder för att lösa problem inom fältet | |||
2.2 Experimenterande och kunskapsbildning | x | x | UPG1 | Bygger simuleringsmodeller från mätdata som studenterna gjort i forskningslaboratoriet | |||
2.3 Systemtänkande | x | x | TEN1, UPG1, UPG2, UPG3 | Använder och vidareutvecklar kunskap om samverkan mellan delsystem | |||
2.4 Individuella färdigheter och förhållningssätt | x | TEN1, UPG1, UPG2, UPG3 | Eget arbete med problemlösning och tentamen | ||||
2.5 Professionella färdigheter och förhållningssätt | x | x | UPG1 | Analysera och värdera modellkvalitet baserat på systemegenskaper och mätdata. | |||
3 FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH KOMMUNICERA | |||||||
3.1 Förmåga att arbeta i grupp | x | UPG1,UPG2, UPG3 | Labbar genomförs i grupper om 2. | ||||
3.2 Förmåga att kommunicera | x | UPG1,UPG2, UPG3 | Skriftliga laborationsredogörelser lämnas in. | ||||
3.3 Förmåga att kommunicera på främmande språk | x | Engelskt kursmaterial | |||||
4 PLANERING, UTVECKLING, REALISERING, DRIFT OCH AFFÄRSMÄSSIGT FÖRVERKLIGANDE AV TEKNISKA PRODUKTER, SYSTEM OCH TJÄNSTER MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling | x | x | TEN1, UPG1 | Lagkrav på utsläpp samt energi och bränsleförbrukning i fordon är centrala ämnen i kursen. | |||
4.2 Företags och affärsmässiga villkor | x | Kostnadsaspekten av olika design- och teknikösningar diskuteras. | |||||
4.3 Att planera system | x | x | UPG1,UPG2, UPG3 | Planerar modelleringsarbetet samt planerar experiment | |||
4.4 Att utveckla system | x | x | UPG1,UPG2, UPG3 | Design av modell och relgersystem | |||
4.5 Att realisera system | x | x | UPG1,UPG2, UPG3 | Implementerar och validerar modell och reglersystem i Industriellt anpassade verktyg. | |||
4.6 Att ta i drift och använda | |||||||
5 PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
5.1 Samhälleliga villkor | x | Framtida samhälleliga krav på fordon diskuteras | |||||
5.2 Ekonomiska villkor | |||||||
5.3 Att planera forsknings- och utvecklingsprojekt | |||||||
5.4 Att genomföra forsknings- och utvecklingsprojekt | |||||||
5.5 Att rapportera och redovisa forsknings- och utvecklingsprojekt |