IUAE-matris TDDI02 Programmeringsprojekt - 2017
2017 | TDDI02 | Programmeringsprojekt | I | U | A | EXAKOD | KOMMENTAR |
1 MATEMATISKA, NATUR- OCH TEKNIKVETENSKAPLIGA KUNSKAPER | |||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen | |||||||
1.2 Kunskaper i teknikvetenskapliga ämnen | x | x | PRA3, HEM1 | I: Databaser A: Programmering, datastrukturer, algoritmer | |||
1.3 Fördjupade kunskaper i något/några tillämpade ämnen | x | PRA3, HEM1 | Industriell programvaruutveckling | ||||
2 INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | |||||||
2.1 Ingenjörsmässigt/vetenskapligt tänkande och problemlösning | x | PRA3 | Analysera krav och modellera mjukvara med avseende på realiserbarhet, testbarhet och måluppfyllelse | ||||
2.2 Experimenterande och kunskapsbildning | |||||||
2.3 Systemtänkande | x | PRA3 | Söka/värdera/använda befintligt programbibliotek gruppera krav, indela system i moduler Prioritera och kompromissa för att uppfylla övergripande systemkrav | ||||
2.4 Individuella färdigheter och förhållningssätt | x | PRA3 | Tidplanering, initiativförmåga, kreativt och kritiskt tänkande, mm | ||||
2.5 Professionella färdigheter och förhållningssätt | |||||||
3 FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH KOMMUNICERA | |||||||
3.1 Förmåga att arbeta i grupp | x | PRA3 | Projektarbete | ||||
3.2 Förmåga att kommunicera | x | PRA3, UPG1 | Löpande rapportering samt presentationsseminarier | ||||
3.3 Förmåga att kommunicera på främmande språk | |||||||
4 PLANERING, UTVECKLING, REALISERING, DRIFT OCH AFFÄRSMÄSSIGT FÖRVERKLIGANDE AV TEKNISKA PRODUKTER, SYSTEM OCH TJÄNSTER MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling | |||||||
4.2 Företags och affärsmässiga villkor | |||||||
4.3 Att planera system | x | PRA3 | Specificera systemmål, krav, arkitektur | ||||
4.4 Att utveckla system | x | PRA3 | Designa, konstruera ett mjukvarusystem | ||||
4.5 Att realisera system | x | PRA3 | Implementera och testa ett mjukvarusystem | ||||
4.6 Att ta i drift och använda | |||||||
5 PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
5.1 Samhälleliga villkor | |||||||
5.2 Ekonomiska villkor | |||||||
5.3 Att planera forsknings- och utvecklingsprojekt | |||||||
5.4 Att genomföra forsknings- och utvecklingsprojekt | |||||||
5.5 Att rapportera och redovisa forsknings- och utvecklingsprojekt |