IUAE-matris NBIB44 Vetenskaplig metod, analys och statistik - 2016
2016 | NBIB44 | Vetenskaplig metod, analys och statistik | I | U | A | EXAKOD | KOMMENTAR |
1 MATEMATISKA, NATUR- OCH TEKNIKVETENSKAPLIGA KUNSKAPER | |||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen | x | x | LAB1,MOM1,UPG1,UPG2 | Vetenskaplig metodik, kritiskt förhållningssätt, tillämpad statistik | |||
1.2 Kunskaper i teknikvetenskapliga ämnen | |||||||
1.3 Fördjupade kunskaper i något/några tillämpade ämnen | x | x | UPG2 | Kritsikt tänkande | |||
2 INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | |||||||
2.1 Ingenjörsmässigt/vetenskapligt tänkande och problemlösning | x | x | LAB1,MOM1,UPG1,UPG2 | Försöksuppställning, statistisk analys, kritiskt förhållningssätt | |||
2.2 Experimenterande och kunskapsbildning | x | Försöksuppställning, praktisk experimenterande med den statistiska mjukvaran | |||||
2.3 Systemtänkande | |||||||
2.4 Individuella färdigheter och förhållningssätt | x | x | LAB1,UPG1 | Vetenskaplig metodik, kritiskt förhållningssätt, tillämpad statistik | |||
2.5 Professionella färdigheter och förhållningssätt | x | x | LAB1,UPG1 | Vetenskaplig metodik, kritiskt förhållningssätt, tillämpad statistik | |||
3 FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH KOMMUNICERA | |||||||
3.1 Förmåga att arbeta i grupp | x | Insamling och analys av data i grupp | |||||
3.2 Förmåga att kommunicera | x | x | x | LAB1, MOM1, UPG2 | skriftliga (IU) och att diskutera och förklara vetenskaplig metod och tolkning (A) | ||
3.3 Förmåga att kommunicera på främmande språk | x | Engelsk litteratur | |||||
4 PLANERING, UTVECKLING, REALISERING, DRIFT OCH AFFÄRSMÄSSIGT FÖRVERKLIGANDE AV TEKNISKA PRODUKTER, SYSTEM OCH TJÄNSTER MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling | x | ||||||
4.2 Företags och affärsmässiga villkor | |||||||
4.3 Att planera system | |||||||
4.4 Att utveckla system | |||||||
4.5 Att realisera system | |||||||
4.6 Att ta i drift och använda | |||||||
5 PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
5.1 Samhälleliga villkor | x | x | UPG1, UPG2, MOM1 | Kritiskt tänkande och försöksdesign för bästa möjliga beslutsunderlag | |||
5.2 Ekonomiska villkor | |||||||
5.3 Att planera forsknings- och utvecklingsprojekt | x | x | MOM1, LAB1 | Problematisera försöksdesign. I grupp och självst analysera data och rapportera | |||
5.4 Att genomföra forsknings- och utvecklingsprojekt | x | I grupp och självständigt analysera data och rapportera resultat | |||||
5.5 Att rapportera och redovisa forsknings- och utvecklingsprojekt | x | x | LAB1 | I grupp och självständigt analysera data och rapportera resultat |