IUAE-matris NBIB35 Miljövård - 2016
2016 | NBIB35 | Miljövård | I | U | A | EXAKOD | KOMMENTAR |
1 MATEMATISKA, NATUR- OCH TEKNIKVETENSKAPLIGA KUNSKAPER | |||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen | X | x | UPG1, UPG2 | använder kunskaper från andra kurser+specifikt nya områden inom miljövård | |||
1.2 Kunskaper i teknikvetenskapliga ämnen | x | miljöteknik | |||||
1.3 Fördjupade kunskaper i något/några tillämpade ämnen | x | UPG1, UPG2 | Skriftliga PM och aktivt deltagande i seminarier, hemtentamen | ||||
2 INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | |||||||
2.1 Ingenjörsmässigt/vetenskapligt tänkande och problemlösning | x | x | UPG2 | Hemtentamen för förslag på lösningar på miljöproblem | |||
2.2 Experimenterande och kunskapsbildning | x | Miljövetenskapens utveckling presenteras översiktligt, olika synsätt introduceras | |||||
2.3 Systemtänkande | x | UPG1, UPG2 | Miljöfrågor tas upp utifrån ett systemperspektiv i seminarierna (med PM) och hemtentamen | ||||
2.4 Individuella färdigheter och förhållningssätt | x | UPG2 | Hemtentamen för förslag på lösningar på miljöproblem | ||||
2.5 Professionella färdigheter och förhållningssätt | x | x | UPG 2 | Uthållig utveckling är röda tråden i kursen; styrmedel som används i samhället för miljöarbete tas upp | |||
3 FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH KOMMUNICERA | |||||||
3.1 Förmåga att arbeta i grupp | x | UPG1 | Parvis seminarieansvar och energidebatt | ||||
3.2 Förmåga att kommunicera | x | UPG1 | Energidebatt, seminarieansvar och seminariedeltagande | ||||
3.3 Förmåga att kommunicera på främmande språk | |||||||
4 PLANERING, UTVECKLING, REALISERING, DRIFT OCH AFFÄRSMÄSSIGT FÖRVERKLIGANDE AV TEKNISKA PRODUKTER, SYSTEM OCH TJÄNSTER MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling | x | x | UPG1, UPG 2 | Möjligheter och begränsningar för en uthållig utveckling diskuteras, inkl produktval, energisystem, miljölagstiftning och ekonomiska styrmedel | |||
4.2 Företags och affärsmässiga villkor | |||||||
4.3 Att planera system | |||||||
4.4 Att utveckla system | |||||||
4.5 Att realisera system | |||||||
4.6 Att ta i drift och använda | |||||||
5 PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
5.1 Samhälleliga villkor | |||||||
5.2 Ekonomiska villkor | |||||||
5.3 Att planera forsknings- och utvecklingsprojekt | |||||||
5.4 Att genomföra forsknings- och utvecklingsprojekt | |||||||
5.5 Att rapportera och redovisa forsknings- och utvecklingsprojekt |