IUAE-matris TSRT10 Reglerteknisk projektkurs, CDIO - 2016
2016 | TSRT10 | Reglerteknisk projektkurs, CDIO | I | U | A | EXAKOD | KOMMENTAR |
1 MATEMATISKA, NATUR- OCH TEKNIKVETENSKAPLIGA KUNSKAPER | |||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen | x | PRA1 | Matematik, fysik | ||||
1.2 Kunskaper i teknikvetenskapliga ämnen | x | PRA1 | Reglerteknik, elektronik, programmering | ||||
1.3 Fördjupade kunskaper i något/några tillämpade ämnen | x | x | PRA1 | U,A: Reglerteori, signalbehandling, modellering och simulering | |||
2 INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | |||||||
2.1 Ingenjörsmässigt/vetenskapligt tänkande och problemlösning | x | x | PRA1 | U,A: Problemidentifiering o formulering, modellering | |||
2.2 Experimenterande och kunskapsbildning | x | PRA1 | Experimentell metodik | ||||
2.3 Systemtänkande | x | x | PRA1 | U,A: Helhetstänkande, avvägning i val av lösningar | |||
2.4 Individuella färdigheter och förhållningssätt | x | x | PRA1 | U,A: Initiativförmåga, uthållighet och anpassningsförmåga, kreativt tänkande, planering av tid och resurser | |||
2.5 Professionella färdigheter och förhållningssätt | x | x | PRA1 | U,A: Ansvar och pålitlighet, prof. uppträdande | |||
3 FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH KOMMUNICERA | |||||||
3.1 Förmåga att arbeta i grupp | x | x | PRA1 | U,A: Grupparbete, grupputveckling, ledarskap | |||
3.2 Förmåga att kommunicera | x | x | PRA1 | U,A: Skriftlig och muntlig framställning | |||
3.3 Förmåga att kommunicera på främmande språk | x | PRA1 | |||||
4 PLANERING, UTVECKLING, REALISERING, DRIFT OCH AFFÄRSMÄSSIGT FÖRVERKLIGANDE AV TEKNISKA PRODUKTER, SYSTEM OCH TJÄNSTER MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling | x | UPG1 | Ingenjörens roll och ansvar | ||||
4.2 Företags och affärsmässiga villkor | x | UPG1 | Förståelse för olika affärskulturer | ||||
4.3 Att planera system | x | x | PRA1 | U,A: Att specificera systemmål och -krav, definiera systemets funktion, koncept och arkitektur | |||
4.4 Att utveckla system | x | x | PRA1 | U,A: Disciplinär konstruktion inom reglerteknik, signalbehandling, programvara | |||
4.5 Att realisera system | x | x | PRA1 | U,A: Integration av mjuk- och hårdvara, test, verifiering, validering och certifiering | |||
4.6 Att ta i drift och använda | x | U,A: Systemförbättring och -utveckling | |||||
5 PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
5.1 Samhälleliga villkor | |||||||
5.2 Ekonomiska villkor | |||||||
5.3 Att planera forsknings- och utvecklingsprojekt | |||||||
5.4 Att genomföra forsknings- och utvecklingsprojekt | |||||||
5.5 Att rapportera och redovisa forsknings- och utvecklingsprojekt |