IUAE-matris TSBB09 Bildsensorer - 2016
2016 | TSBB09 | Bildsensorer | I | U | A | EXAKOD | KOMMENTAR |
1 MATEMATISKA, NATUR- OCH TEKNIKVETENSKAPLIGA KUNSKAPER | |||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen | x | Geometri, optik | |||||
1.2 Kunskaper i teknikvetenskapliga ämnen | x | x | TEN2 | A: Halvledarteknik, U: Uppbyggnad och teknik för olika typer av digitala kameror | |||
1.3 Fördjupade kunskaper i något/några tillämpade ämnen | x | TEN2 | IR-kameror, avståndskameror, 3D visualisering, tomografi, kamerakalibrering, projektiv geometri, epipolargeometri, triangulering | ||||
2 INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | |||||||
2.1 Ingenjörsmässigt/vetenskapligt tänkande och problemlösning | x | x | Ingenjörsmässigt: val av kameratyper, kameraparametrar, terminologi. Vetenskapligt: artiklar ingår i kursmaterialet | ||||
2.2 Experimenterande och kunskapsbildning | x | LAB1 | Ett flertal praktiska laborationer | ||||
2.3 Systemtänkande | x | Förståelse för hela processen från ljus som reflekteras på objekt som går in i kameralinsen där det omvandlas till elektriska och sedan digitala signaler samt olika typer av brus som påverkar denna process. | |||||
2.4 Individuella färdigheter och förhållningssätt | |||||||
2.5 Professionella färdigheter och förhållningssätt | |||||||
3 FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH KOMMUNICERA | |||||||
3.1 Förmåga att arbeta i grupp | x | LAB1 | Laborationsmomenten sker i grupp | ||||
3.2 Förmåga att kommunicera | |||||||
3.3 Förmåga att kommunicera på främmande språk | |||||||
4 PLANERING, UTVECKLING, REALISERING, DRIFT OCH AFFÄRSMÄSSIGT FÖRVERKLIGANDE AV TEKNISKA PRODUKTER, SYSTEM OCH TJÄNSTER MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling | |||||||
4.2 Företags och affärsmässiga villkor | x | Kostnadstänkade vid design av kameralösningar | |||||
4.3 Att planera system | |||||||
4.4 Att utveckla system | |||||||
4.5 Att realisera system | |||||||
4.6 Att ta i drift och använda | |||||||
5 PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
5.1 Samhälleliga villkor | |||||||
5.2 Ekonomiska villkor | |||||||
5.3 Att planera forsknings- och utvecklingsprojekt | |||||||
5.4 Att genomföra forsknings- och utvecklingsprojekt | |||||||
5.5 Att rapportera och redovisa forsknings- och utvecklingsprojekt |