IUAE-matris TETS23 Inköp - 2017

2017  TETS23  Inköp   I     U     A    EXAKOD   KOMMENTAR
1 MATEMATISKA, NATUR- OCH TEKNIKVETENSKAPLIGA KUNSKAPER  
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen        x    Matematiska modeller används för t ex leverantörsbedömning 
1.2 Kunskaper i teknikvetenskapliga ämnen        x    I samband med diskussion om inköp av tekniska produkter, produktutvecklingssamarbete med leverantörer mm. 
1.3 Fördjupade kunskaper i något/några tillämpade ämnen        x    Sannolikhetskalkyler, optimeringsmodeller vid t ex leverantörsbedömning 
2 INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT  
2.1 Ingenjörsmässigt/vetenskapligt tänkande och problemlösning     x     TEN1, UPG1  Krav på struktur och väl underbyggda analyser i skriftliga redovisningar 
2.2 Experimenterande och kunskapsbildning             
2.3 Systemtänkande     x     TEN1, UPG1  Helhetssyn, totalkostnadstänkande mm 
2.4 Individuella färdigheter och förhållningssätt     x     TEN1, UPG1  Kritiskt förhållningssätt tränas 
2.5 Professionella färdigheter och förhållningssätt  x          Inköparens professionella roll diskuteras 
3 FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH KOMMUNICERA  
3.1 Förmåga att arbeta i grupp        x  UPG1  Ett antal grupparbeten 
3.2 Förmåga att kommunicera        x  UPG1  Rapportskrivning 
3.3 Förmåga att kommunicera på främmande språk             
4 PLANERING, UTVECKLING, REALISERING, DRIFT OCH AFFÄRSMÄSSIGT FÖRVERKLIGANDE AV TEKNISKA PRODUKTER, SYSTEM OCH TJÄNSTER MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV  
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling  x          Belyses på olika sätt som viktiga aspekter i inköpsarbete 
4.2 Företags och affärsmässiga villkor     x     TEN1, UPG1  Central del i inköpares arbete: ekonomiska kalkyler; konkurrentanalys; bedömningar av alternativa lösningar mm 
4.3 Att planera system        x    Kopplingar görs till företags ERP-system mm 
4.4 Att utveckla system             
4.5 Att realisera system             
4.6 Att ta i drift och använda             
5 PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV  
5.1 Samhälleliga villkor             
5.2 Ekonomiska villkor             
5.3 Att planera forsknings- och utvecklingsprojekt             
5.4 Att genomföra forsknings- och utvecklingsprojekt             
5.5 Att rapportera och redovisa forsknings- och utvecklingsprojekt