IUAE-matris TNE088 RF-elektronik - 2016
2016 | TNE088 | RF-elektronik | I | U | A | EXAKOD | KOMMENTAR |
1 MATEMATISKA, NATUR- OCH TEKNIKVETENSKAPLIGA KUNSKAPER | |||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen | x | Mattematik och (våg)fysik är viktiga förkunskaper. | |||||
1.2 Kunskaper i teknikvetenskapliga ämnen | x | x | x | LAB2, TEN1 | Beräkna, simulera, mäta radio/ högfrekvenselektronik. | ||
1.3 Fördjupade kunskaper i något/några tillämpade ämnen | x | x | x | LAB2, TEN1 | Design/ Konstruktion av radiofrekvenselektronik | ||
2 INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | |||||||
2.1 Ingenjörsmässigt/vetenskapligt tänkande och problemlösning | x | x | x | LAB2, TEN1 | Verklighetstrogna kontruktionsproblem används både i laboration och tentamen. | ||
2.2 Experimenterande och kunskapsbildning | x | x | LAB2 | Simulerings och mätövningar i laborationsform. | |||
2.3 Systemtänkande | x | x | x | TEN1 | Att designa (högfrekvens-)komponenter/ kretsar efter givna systemkrav. | ||
2.4 Individuella färdigheter och förhållningssätt | x | x | LAB2 | Träning i avancerade högfrekvenssimuleringsverktyg och färdigheter med högfrekvensmätningar med Oscilloskop. | |||
2.5 Professionella färdigheter och förhållningssätt | x | x | x | LAB2 | Att göra lämpliga val, dimensionera, simulera, utvärdera, högfrekvenskomponenter/ kretsar. | ||
3 FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH KOMMUNICERA | |||||||
3.1 Förmåga att arbeta i grupp | x | LAB2 | Förberedelser plus laboration genomförs i grupp. | ||||
3.2 Förmåga att kommunicera | x | LAB2 | Studenterna redogör och förklarar resultat under och efter varje laboration. | ||||
3.3 Förmåga att kommunicera på främmande språk | x | LAB2, TEN1 | Allt material som används i kursen är på engelska. | ||||
4 PLANERING, UTVECKLING, REALISERING, DRIFT OCH AFFÄRSMÄSSIGT FÖRVERKLIGANDE AV TEKNISKA PRODUKTER, SYSTEM OCH TJÄNSTER MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling | |||||||
4.2 Företags och affärsmässiga villkor | |||||||
4.3 Att planera system | |||||||
4.4 Att utveckla system | x | x | x | TEN1 | Problem baserade på tänkbara verkliga elektroniksystem. | ||
4.5 Att realisera system | |||||||
4.6 Att ta i drift och använda | |||||||
5 PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
5.1 Samhälleliga villkor | |||||||
5.2 Ekonomiska villkor | |||||||
5.3 Att planera forsknings- och utvecklingsprojekt | |||||||
5.4 Att genomföra forsknings- och utvecklingsprojekt | |||||||
5.5 Att rapportera och redovisa forsknings- och utvecklingsprojekt |