IUAE-matris TFTB33 Mikrosystem och nanobiologi - 2017
2017 | TFTB33 | Mikrosystem och nanobiologi | I | U | A | EXAKOD | KOMMENTAR |
1 MATEMATISKA, NATUR- OCH TEKNIKVETENSKAPLIGA KUNSKAPER | |||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen | x | Tex skalningsregler | |||||
1.2 Kunskaper i teknikvetenskapliga ämnen | x | HEM1, UPG2 | Kemi (tex etsning), biologi (vad kännetecknar ett biomaterial), elektronik | ||||
1.3 Fördjupade kunskaper i något/några tillämpade ämnen | x | HEM1, UPG2 | mikrofluidik | ||||
2 INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | |||||||
2.1 Ingenjörsmässigt/vetenskapligt tänkande och problemlösning | x | x | x | HEM1, UPG2 | I seminarieuppgifterna samt examination ställs man inför problem som kräver ett ingenjörsmässigt tänkande | ||
2.2 Experimenterande och kunskapsbildning | x | LAB1 | I en av laborationerna har man fria tyglar att lösa ett problem | ||||
2.3 Systemtänkande | x | x | x | HEM1, UPG2 | Seminarieuppgifter samt hemtentamen består till största delen av problemet att sätta samman delar (som ofta finns beskrivna var och en) till ett fungerande system | ||
2.4 Individuella färdigheter och förhållningssätt | x | UPG2 | Seminarieuppgifterna skrivs individuellt | ||||
2.5 Professionella färdigheter och förhållningssätt | x | HEM1, UPG2 | Söka och infoga information från olika källor då kursbok saknas | ||||
3 FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH KOMMUNICERA | |||||||
3.1 Förmåga att arbeta i grupp | x | UPG2 | Seminarieuppgifter där 3-4 studenter får ett finna lösning till ett problem. | ||||
3.2 Förmåga att kommunicera | x | x | UPG2 | Seminarieuppgifterna presenteras muntligen inför klassen och får feedback på sin presentationsteknik. Alla åhörare måste vara aktiva och ställa frågor. | |||
3.3 Förmåga att kommunicera på främmande språk | Tills vidare körs kursen på svenska | ||||||
4 PLANERING, UTVECKLING, REALISERING, DRIFT OCH AFFÄRSMÄSSIGT FÖRVERKLIGANDE AV TEKNISKA PRODUKTER, SYSTEM OCH TJÄNSTER MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling | x | I kursen framhålls att mikrosystem och självorganisering till viss del kan minska energi och råvaru-förbrukning. | |||||
4.2 Företags och affärsmässiga villkor | x | Studenterna får lära sig att mikrosystem lämpar sig väl för massproduktion | |||||
4.3 Att planera system | x | x | UPG2 | Seminarieuppgifterna går ut på att skapa system för att lösa ett problem | |||
4.4 Att utveckla system | Då kursen är på introduktionsnivå finns ingen ambition att utveckla, realisera eller använda system | ||||||
4.5 Att realisera system | |||||||
4.6 Att ta i drift och använda | |||||||
5 PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
5.1 Samhälleliga villkor | x | ||||||
5.2 Ekonomiska villkor | x | ||||||
5.3 Att planera forsknings- och utvecklingsprojekt | x | ||||||
5.4 Att genomföra forsknings- och utvecklingsprojekt | x | ||||||
5.5 Att rapportera och redovisa forsknings- och utvecklingsprojekt | x | UPG2 | Seminarieuppgiften redovisas både muntligt och skriftligt |