IUAE-matris TFTB33 Mikrosystem och nanobiologi - 2017

2017  TFTB33  Mikrosystem och nanobiologi   I     U     A    EXAKOD   KOMMENTAR
1 MATEMATISKA, NATUR- OCH TEKNIKVETENSKAPLIGA KUNSKAPER  
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen        x    Tex skalningsregler  
1.2 Kunskaper i teknikvetenskapliga ämnen     x     HEM1, UPG2  Kemi (tex etsning), biologi (vad kännetecknar ett biomaterial), elektronik 
1.3 Fördjupade kunskaper i något/några tillämpade ämnen     x     HEM1, UPG2  mikrofluidik 
2 INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT  
2.1 Ingenjörsmässigt/vetenskapligt tänkande och problemlösning  x   x   x  HEM1, UPG2  I seminarieuppgifterna samt examination ställs man inför problem som kräver ett ingenjörsmässigt tänkande 
2.2 Experimenterande och kunskapsbildning        x  LAB1  I en av laborationerna har man fria tyglar att lösa ett problem 
2.3 Systemtänkande  x   x   x  HEM1, UPG2  Seminarieuppgifter samt hemtentamen består till största delen av problemet att sätta samman delar (som ofta finns beskrivna var och en) till ett fungerande system 
2.4 Individuella färdigheter och förhållningssätt        x  UPG2  Seminarieuppgifterna skrivs individuellt 
2.5 Professionella färdigheter och förhållningssätt        x  HEM1, UPG2  Söka och infoga information från olika källor då kursbok saknas 
3 FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH KOMMUNICERA  
3.1 Förmåga att arbeta i grupp        x  UPG2  Seminarieuppgifter där 3-4 studenter får ett finna lösning till ett problem.  
3.2 Förmåga att kommunicera     x   x  UPG2  Seminarieuppgifterna presenteras muntligen inför klassen och får feedback på sin presentationsteknik. Alla åhörare måste vara aktiva och ställa frågor.  
3.3 Förmåga att kommunicera på främmande språk            Tills vidare körs kursen på svenska 
4 PLANERING, UTVECKLING, REALISERING, DRIFT OCH AFFÄRSMÄSSIGT FÖRVERKLIGANDE AV TEKNISKA PRODUKTER, SYSTEM OCH TJÄNSTER MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV  
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling  x          I kursen framhålls att mikrosystem och självorganisering till viss del kan minska energi och råvaru-förbrukning. 
4.2 Företags och affärsmässiga villkor  x          Studenterna får lära sig att mikrosystem lämpar sig väl för massproduktion  
4.3 Att planera system  x      x  UPG2  Seminarieuppgifterna går ut på att skapa system för att lösa ett problem 
4.4 Att utveckla system            Då kursen är på introduktionsnivå finns ingen ambition att utveckla, realisera eller använda system 
4.5 Att realisera system             
4.6 Att ta i drift och använda             
5 PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV  
5.1 Samhälleliga villkor  x           
5.2 Ekonomiska villkor  x           
5.3 Att planera forsknings- och utvecklingsprojekt  x           
5.4 Att genomföra forsknings- och utvecklingsprojekt  x           
5.5 Att rapportera och redovisa forsknings- och utvecklingsprojekt        x  UPG2  Seminarieuppgiften redovisas både muntligt och skriftligt