IUAE-matris TDTS10 Datorarkitektur - 2017

2017  TDTS10  Datorarkitektur   I     U     A    EXAKOD   KOMMENTAR
1 MATEMATISKA, NATUR- OCH TEKNIKVETENSKAPLIGA KUNSKAPER  
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen             
1.2 Kunskaper i teknikvetenskapliga ämnen     x   x  TEN2, LAB1  Få kunskaper om hur ett datorsystem fungerar; förstå tekniska specifikationer av mikroprocessorer 
1.3 Fördjupade kunskaper i något/några tillämpade ämnen     x     TEN2, LAB1  Göra kopplingar mellan program och hårdvara; utvärdera komplexiteten av moderna datorsystem 
2 INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT  
2.1 Ingenjörsmässigt/vetenskapligt tänkande och problemlösning     x     TEN2, LAB1  Identifiera vilka de stora problemen är och hur de löses 
2.2 Experimenterande och kunskapsbildning             
2.3 Systemtänkande  x   x     TEN2, LAB1  Förstå hur de olika parametrarna förhåller sig till systemets komplexitet och även kostnad 
2.4 Individuella färdigheter och förhållningssätt  x   x     TEN2, LAB1  Problemlösning, självstyrt lärande 
2.5 Professionella färdigheter och förhållningssätt             
3 FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH KOMMUNICERA  
3.1 Förmåga att arbeta i grupp        x  LAB1  Arbeta i labbgrupp 
3.2 Förmåga att kommunicera     x       Demonstrera lösningar 
3.3 Förmåga att kommunicera på främmande språk        x  TEN2, LAB1  Litteratur samt undervisning är på engelska 
4 PLANERING, UTVECKLING, REALISERING, DRIFT OCH AFFÄRSMÄSSIGT FÖRVERKLIGANDE AV TEKNISKA PRODUKTER, SYSTEM OCH TJÄNSTER MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV  
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling             
4.2 Företags och affärsmässiga villkor             
4.3 Att planera system  x          Förstå hur olika parametrar kan påverka ett komplext system 
4.4 Att utveckla system  x           
4.5 Att realisera system  x          Enkel användning av ISA, hur hårdvara kan påverka prestanda 
4.6 Att ta i drift och använda            Hur ett komplext datorsystem egentligen byggs av enkla digitala kretsar 
5 PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV  
5.1 Samhälleliga villkor             
5.2 Ekonomiska villkor             
5.3 Att planera forsknings- och utvecklingsprojekt             
5.4 Att genomföra forsknings- och utvecklingsprojekt             
5.5 Att rapportera och redovisa forsknings- och utvecklingsprojekt