IUAE-matris TDDD53 Avancerad interaktionsdesign - 2016

2016  TDDD53  Avancerad interaktionsdesign   I     U     A    EXAKOD   KOMMENTAR
1 MATEMATISKA, NATUR- OCH TEKNIKVETENSKAPLIGA KUNSKAPER  
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen             
1.2 Kunskaper i teknikvetenskapliga ämnen        x    Användarnära design. Programmering. 
1.3 Fördjupade kunskaper i något/några tillämpade ämnen  x   x     UPG1, UPG2  Metoder och teorier i gränssnittsdesign och experience design. 
2 INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT  
2.1 Ingenjörsmässigt/vetenskapligt tänkande och problemlösning     x     UPG2  Prototypning av interaktiva system 
2.2 Experimenterande och kunskapsbildning     x     UPG1, UPG2  Kreativ konceptdesign och skissning 
2.3 Systemtänkande     x     UPG1, UPG2  Definiera systemmål, syfte, innehåll och form för interaktiva system 
2.4 Individuella färdigheter och förhållningssätt     x     UPG2  Egen designfärdighet 
2.5 Professionella färdigheter och förhållningssätt  x          Kritiskt förhållningssätt till design 
3 FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH KOMMUNICERA  
3.1 Förmåga att arbeta i grupp  x      x    I: Tvärkompetensteam i design. A: Grupparbete 
3.2 Förmåga att kommunicera     x     UPG1, UPG2  Argumentera för sina designidéer vid interaktionsdesign med hjälp av multimedia, visualiseringar eller muntlig och skriftlig framställning 
3.3 Förmåga att kommunicera på främmande språk        x    Kurslitteratur på engelska 
4 PLANERING, UTVECKLING, REALISERING, DRIFT OCH AFFÄRSMÄSSIGT FÖRVERKLIGANDE AV TEKNISKA PRODUKTER, SYSTEM OCH TJÄNSTER MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV  
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling  x          Designerns ansvar 
4.2 Företags och affärsmässiga villkor  x   x     UPG1, UPG2  I: Innovation genom design. U, E: Användarupplevelse och designkvalitet 
4.3 Att planera system     x     UPG1, UPG2  Metoder för konceptdesign i interaktionsdesign 
4.4 Att utveckla system     x     UPG1, UPG2  Metoder för detaljdesign i interaktionsdesign, samt prototyputveckling och användningstest 
4.5 Att realisera system             
4.6 Att ta i drift och använda             
5 PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV  
5.1 Samhälleliga villkor             
5.2 Ekonomiska villkor             
5.3 Att planera forsknings- och utvecklingsprojekt             
5.4 Att genomföra forsknings- och utvecklingsprojekt             
5.5 Att rapportera och redovisa forsknings- och utvecklingsprojekt