IUAE-matris TFKE58 Tillämpad strukturbiologi - 2017
2017 | TFKE58 | Tillämpad strukturbiologi | I | U | A | EXAKOD | KOMMENTAR |
1 MATEMATISKA, NATUR- OCH TEKNIKVETENSKAPLIGA KUNSKAPER | |||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen | x | x | KTR1, UPG1, UPG2, UPG3, UPG4 | Biokemi, Proteinkemi, Biomolekylär strukturanalys | |||
1.2 Kunskaper i teknikvetenskapliga ämnen | x | x | KTR1, UPG1, UPG2, UPG3, UPG4 | Protein Engineering | |||
1.3 Fördjupade kunskaper i något/några tillämpade ämnen | x | x | KTR1, UPG1, UPG2, UPG3, UPG4 | U: Strukturstudier på proteiner och biomolekyler; A: Protein Engineering | |||
2 INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | |||||||
2.1 Ingenjörsmässigt/vetenskapligt tänkande och problemlösning | x | UPG1, UPG2, UPG3, UPG4 | |||||
2.2 Experimenterande och kunskapsbildning | x | x | UPG1, UPG2, UPG3, UPG4 | Datorlaborationer | |||
2.3 Systemtänkande | x | x | x | UPG1, UPG2, UPG3, UPG4 | |||
2.4 Individuella färdigheter och förhållningssätt | x | x | x | UPG1, UPG2, UPG3, UPG4 | Projekt: Kreativt och kritiskt tänkande, Planering av tid och resurser | ||
2.5 Professionella färdigheter och förhållningssätt | x | x | x | UPG1, UPG2, UPG3, UPG4 | Projekt där studenter kritiskt reflekterar över forskningslitteratur (upg1), presenterar egna forskningsideer (upg2) samt skriver forskningsansökan (upg3) | ||
3 FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH KOMMUNICERA | |||||||
3.1 Förmåga att arbeta i grupp | x | UPG1, UPG2, UPG3, UPG4 | Projekt i 2-grupper | ||||
3.2 Förmåga att kommunicera | x | UPG1, UPG2, UPG3, UPG4 | Muntliga och skriftliga projektredovisningar | ||||
3.3 Förmåga att kommunicera på främmande språk | |||||||
4 PLANERING, UTVECKLING, REALISERING, DRIFT OCH AFFÄRSMÄSSIGT FÖRVERKLIGANDE AV TEKNISKA PRODUKTER, SYSTEM OCH TJÄNSTER MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling | |||||||
4.2 Företags och affärsmässiga villkor | |||||||
4.3 Att planera system | |||||||
4.4 Att utveckla system | |||||||
4.5 Att realisera system | |||||||
4.6 Att ta i drift och använda | |||||||
5 PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
5.1 Samhälleliga villkor | x | UPG1, UPG2, UPG3, UPG4 | |||||
5.2 Ekonomiska villkor | x | UPG1, UPG2, UPG3, UPG4 | Planering, strategier och mål för forskning och utveckling | ||||
5.3 Att planera forsknings- och utvecklingsprojekt | x | x | x | UPG1, UPG2, UPG3, UPG4 | Studenterna skriver en forskningsansökan inom ett eget valt område | ||
5.4 Att genomföra forsknings- och utvecklingsprojekt | x | x | x | UPG1, UPG2, UPG3, UPG4 | Studenterna undersöker hur tidigare projekt genomförts (upg1) samt planerar egna (upg2,3) | ||
5.5 Att rapportera och redovisa forsknings- och utvecklingsprojekt | x | x | x | UPG1, UPG2, UPG3, UPG4 | Studenterna undersöker hur andra rapporterar och redovisar fo/utv projekt (upg1). |