IUAE-matris TDDC77 Objektorienterad programmering - 2016

2016  TDDC77  Objektorienterad programmering   I     U     A    EXAKOD   KOMMENTAR
1 MATEMATISKA, NATUR- OCH TEKNIKVETENSKAPLIGA KUNSKAPER  
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen             
1.2 Kunskaper i teknikvetenskapliga ämnen  x   x   x  BAS1, LAB1, UPG3,DAT1  Programmering i programspråket Java (I, U: LAB1,UPG3,DAT1) och problemlösning i basgrupp (U,A: BAS1) 
1.3 Fördjupade kunskaper i något/några tillämpade ämnen             
2 INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT  
2.1 Ingenjörsmässigt/vetenskapligt tänkande och problemlösning  x   x   x  BAS1, LAB1, UPG3, DAT1  Informationssökning (I: BAS1), Abstrakt tänkande (I, U: LAB1, UPG2,DAT1), Problemlösning i basgrupp (U,A: BAS1) 
2.2 Experimenterande och kunskapsbildning  x   x   x  BAS1, LAB1, UPG3, DAT1  Programmering (I, U: LAB1, UPG3, DAT1), informationssökning och diskussion av lösningar (U,A: BAS1) 
2.3 Systemtänkande  x   x     UPG3  Identifiering och utveckling av olika delar i en lösning 
2.4 Individuella färdigheter och förhållningssätt     x   x  LAB1,UPG3,DAT1, BAS1  Problemlösning (U: LAB1,UPG3,DAT1), självstyrt lärande i basgrupp, utvärdering av arbete i basgrupp (U,A: BAS1) 
2.5 Professionella färdigheter och förhållningssätt             
3 FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH KOMMUNICERA  
3.1 Förmåga att arbeta i grupp     x   x  LAB1,UPG3, BAS1  Arbeta i basgrupp (U,A: BAS1), arbeta i projektgrupp (U: LAB1,UPG3) 
3.2 Förmåga att kommunicera     x     LAB1, UPG3  Rapportering om lösningar 
3.3 Förmåga att kommunicera på främmande språk             
4 PLANERING, UTVECKLING, REALISERING, DRIFT OCH AFFÄRSMÄSSIGT FÖRVERKLIGANDE AV TEKNISKA PRODUKTER, SYSTEM OCH TJÄNSTER MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV  
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling             
4.2 Företags och affärsmässiga villkor             
4.3 Att planera system  x   x     LAB1, UPG3  Att kunna identifiera, organisera och planera de olika steg som möjliggör  
4.4 Att utveckla system  x   x     UPG3  Programmeringsprojekt 
4.5 Att realisera system             
4.6 Att ta i drift och använda             
5 PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV  
5.1 Samhälleliga villkor             
5.2 Ekonomiska villkor             
5.3 Att planera forsknings- och utvecklingsprojekt             
5.4 Att genomföra forsknings- och utvecklingsprojekt             
5.5 Att rapportera och redovisa forsknings- och utvecklingsprojekt