IUAE-matris TSKS01 Digital kommunikation - 2017
2017 | TSKS01 | Digital kommunikation | I | U | A | EXAKOD | KOMMENTAR |
1 MATEMATISKA, NATUR- OCH TEKNIKVETENSKAPLIGA KUNSKAPER | |||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen | x | TEN1 | Använda matematiken som verktyg: Integraler, linjär algebra, stokastik. | ||||
1.2 Kunskaper i teknikvetenskapliga ämnen | x | TEN1, LAB1 | TEN1: LTI-system, faltning, fouriertransform. LAB1: Programmeringsförmåga, handhavande av mätinstrument. | ||||
1.3 Fördjupade kunskaper i något/några tillämpade ämnen | x | TEN1 | UE: Digital modulation, vektormodellen, felsannolikheter, Linjära binära felrättande koder, praktiska aspekter, autokorrelationsfunktion, spektraltäthet. | ||||
2 INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | |||||||
2.1 Ingenjörsmässigt/vetenskapligt tänkande och problemlösning | x | x | TEN1, LAB1 | TEN1: Problemlösning kring 1.3. Med stöd av verktyg och metoder från främst matematik, identifiera och modellera digital kommunikation. LAB1: Utföra rimlighetsbedömningar av observationer som kan göras på digitala kommunikationssystem. | |||
2.2 Experimenterande och kunskapsbildning | x | x | LAB1 | A: Allmän förmåga till elektrotekniskt experimenterande. UE: Modifiera (och i viss mån utveckla) programverktyg för att kommunicera digitala data. Detta stöds av en föreläsning som introducerar och beskriver laborationsutrustningen och hur den kan manipuleras programmatiskt. | |||
2.3 Systemtänkande | x | LAB1 | Systemtänkande för kommunikationssystem. | ||||
2.4 Individuella färdigheter och förhållningssätt | x | x | TEN1 | Självständig problemlösning. | |||
2.5 Professionella färdigheter och förhållningssätt | |||||||
3 FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH KOMMUNICERA | |||||||
3.1 Förmåga att arbeta i grupp | x | Laborationerna utförs i små grupper. | |||||
3.2 Förmåga att kommunicera | x | LAB1 | Muntlig redovisning av laborationsresultat. | ||||
3.3 Förmåga att kommunicera på främmande språk | x | Kurslitteratur, undervisning och examination är på engelska. | |||||
4 PLANERING, UTVECKLING, REALISERING, DRIFT OCH AFFÄRSMÄSSIGT FÖRVERKLIGANDE AV TEKNISKA PRODUKTER, SYSTEM OCH TJÄNSTER MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling | |||||||
4.2 Företags och affärsmässiga villkor | |||||||
4.3 Att planera system | x | TEN1 | Utvärdera systemlösningar mot krav. Överväga behov av modulations- och kodningsmetoder för att uppnå önskade prestanda hos ett kommunikationssystem. | ||||
4.4 Att utveckla system | |||||||
4.5 Att realisera system | |||||||
4.6 Att ta i drift och använda | |||||||
5 PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
5.1 Samhälleliga villkor | |||||||
5.2 Ekonomiska villkor | |||||||
5.3 Att planera forsknings- och utvecklingsprojekt | |||||||
5.4 Att genomföra forsknings- och utvecklingsprojekt | |||||||
5.5 Att rapportera och redovisa forsknings- och utvecklingsprojekt |