IUAE-matris TSFS03 Fordonsframdrivningssystem - 2017
| 2017 | TSFS03 | Fordonsframdrivningssystem | I | U | A | EXAKOD | KOMMENTAR |
| 1 MATEMATISKA, NATUR- OCH TEKNIKVETENSKAPLIGA KUNSKAPER | |||||||
| 1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen | x | x | UPG1 | Analys, Linjär Algebra, Mekanik, Fysik, Kemi, Termodynamik, Optimeringslära | |||
| 1.2 Kunskaper i teknikvetenskapliga ämnen | x | x | UPG1 | Reglerteknik, Elllära, Elektronik | |||
| 1.3 Fördjupade kunskaper i något/några tillämpade ämnen | x | x | UPG1 | Reglerteknik, Tillämpad termodynamik, Optimeringslära | |||
| 2 INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | |||||||
| 2.1 Ingenjörsmässigt/vetenskapligt tänkande och problemlösning | x | x | UPG1 | Strukturerade metoder för att lösa problem inom fältet | |||
| 2.2 Experimenterande och kunskapsbildning | x | x | UPG1 | Bygga kunskap om systemegenskaper utifrån experimenterande med modeller | |||
| 2.3 Systemtänkande | x | x | UPG1 | Använder och vidareutvecklar kunskap om samverkan mellan delsystem | |||
| 2.4 Individuella färdigheter och förhållningssätt | x | UPG1 | Eget arbete med problemlösning och tentamen | ||||
| 2.5 Professionella färdigheter och förhållningssätt | x | UPG1 | Kritiskt granska lösningar och resultat av modelleringsarbeten | ||||
| 3 FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH KOMMUNICERA | |||||||
| 3.1 Förmåga att arbeta i grupp | |||||||
| 3.2 Förmåga att kommunicera | x | UPG1 | Skriftliga laborationsredogörelser lämnas in. | ||||
| 3.3 Förmåga att kommunicera på främmande språk | x | UPG1 | Allt kursmaterial är på engelska och studenten får lämna in rapport på engelska. Internationella studenter deltar. | ||||
| 4 PLANERING, UTVECKLING, REALISERING, DRIFT OCH AFFÄRSMÄSSIGT FÖRVERKLIGANDE AV TEKNISKA PRODUKTER, SYSTEM OCH TJÄNSTER MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
| 4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling | x | x | UPG1 | Lagkrav på utsläpp samt energi och bränsleförbrukning i fordon är centrala ämnen i kursen. | |||
| 4.2 Företags och affärsmässiga villkor | x | Kostnadsaspekter på olika design- och teknikösningar diskuteras. | |||||
| 4.3 Att planera system | x | x | UPG1 | Kursen ger och använder ingenjörsverktyg och metodik som används för att stödja valet av teknik i framtida system | |||
| 4.4 Att utveckla system | x | x | UPG1 | Bygger systemmodeller för bränsleförbrukningsstudier samt optimerar driften av dessa. | |||
| 4.5 Att realisera system | x | x | UPG1 | Implementerar och validerar modell och reglersystem i industriellt anpassade verktyg. | |||
| 4.6 Att ta i drift och använda | |||||||
| 5 PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
| 5.1 Samhälleliga villkor | x | Framtida samhälleliga krav på fordon diskuteras. | |||||
| 5.2 Ekonomiska villkor | x | Resurser och samband mellan energi, emissionsrening och ekonomi diskuteras. | |||||
| 5.3 Att planera forsknings- och utvecklingsprojekt | |||||||
| 5.4 Att genomföra forsknings- och utvecklingsprojekt | |||||||
| 5.5 Att rapportera och redovisa forsknings- och utvecklingsprojekt | |||||||