IUAE-matris TEIO90 Innovationsledning - 2017
2017 | TEIO90 | Innovationsledning | I | U | A | EXAKOD | KOMMENTAR |
1 MATEMATISKA, NATUR- OCH TEKNIKVETENSKAPLIGA KUNSKAPER | |||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen | |||||||
1.2 Kunskaper i teknikvetenskapliga ämnen | x | Kursen bygger på allmän kunskap om teknikbaserade verksamheter/företag. | |||||
1.3 Fördjupade kunskaper i något/några tillämpade ämnen | x | x | UPG3, UPG4 | Innovationsledning som tillämpat ämne. | |||
2 INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | |||||||
2.1 Ingenjörsmässigt/vetenskapligt tänkande och problemlösning | x | x | UPG4 | Problemformulering och -lösning ingår som en naturlig del i grupparbetet. | |||
2.2 Experimenterande och kunskapsbildning | |||||||
2.3 Systemtänkande | x | x | UPG4 | Uppgiften kräver helhetstänkande. | |||
2.4 Individuella färdigheter och förhållningssätt | x | x | UPG3, UPG4 | Värderingsförmåga m m undervisas och examineras | |||
2.5 Professionella färdigheter och förhållningssätt | x | x | x | UPG4 | Etiska aspekter på innovation introduceras; ledning av innovationsprocesser undervisas och examineras | ||
3 FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH KOMMUNICERA | |||||||
3.1 Förmåga att arbeta i grupp | x | UPG4 | Grupparbete | ||||
3.2 Förmåga att kommunicera | x | UPG3, UPG4 | Skriftlig redovisning (UPG1, UPG2), muntlig diskussionsförmåga (UPG2) | ||||
3.3 Förmåga att kommunicera på främmande språk | x | UPG3, UPG4 | Uppgifterna görs på engelska (UPG2 obligatoriskt, UPG1 valfritt) | ||||
4 PLANERING, UTVECKLING, REALISERING, DRIFT OCH AFFÄRSMÄSSIGT FÖRVERKLIGANDE AV TEKNISKA PRODUKTER, SYSTEM OCH TJÄNSTER MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling | x | Innovationers roll för ekonomiskt och ekologiskt hållbar utveckling introduceras | |||||
4.2 Företags och affärsmässiga villkor | x | x | UPG3, UPG4 | Innovationsledning utgör en väsentlig del av teknikbaserade företags affärsmässiga villkor | |||
4.3 Att planera system | x | UPG3, UPG4 | Planering i form av strategiska aspekter på innovationsledning är en central del av kursen | ||||
4.4 Att utveckla system | x | UPG3, UPG4 | Ledning av utvecklingsarbete är en central del av kursen. | ||||
4.5 Att realisera system | |||||||
4.6 Att ta i drift och använda | |||||||
5 PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
5.1 Samhälleliga villkor | |||||||
5.2 Ekonomiska villkor | |||||||
5.3 Att planera forsknings- och utvecklingsprojekt | |||||||
5.4 Att genomföra forsknings- och utvecklingsprojekt | |||||||
5.5 Att rapportera och redovisa forsknings- och utvecklingsprojekt |