IUAE-matris TDDD75 Effektdriven utveckling och humancentrerad design av interaktiva system - 2017

2017  TDDD75  Effektdriven utveckling och humancentrerad design av interaktiva system   I     U     A    EXAKOD   KOMMENTAR
1 MATEMATISKA, NATUR- OCH TEKNIKVETENSKAPLIGA KUNSKAPER  
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen             
1.2 Kunskaper i teknikvetenskapliga ämnen             
1.3 Fördjupade kunskaper i något/några tillämpade ämnen     x     UPG1, UPG2, UPG3  Metoder för design och utvärdering som har människan i fokus, samt effektdriven utveckling av interaktiva system 
2 INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT  
2.1 Ingenjörsmässigt/vetenskapligt tänkande och problemlösning     x     UPG1, UPG2, UPG3  Användarnära design och innovation  
2.2 Experimenterande och kunskapsbildning     x     UPG1, UPG2  Skapa alternativa designlösningar 
2.3 Systemtänkande     x     UPG1  Definition och prioritering av effektmål och förutsättningar för individer och verksamhet 
2.4 Individuella färdigheter och förhållningssätt     x     UPG1, UPG3  Värdera design utifrån olika intressenters perspektiv 
2.5 Professionella färdigheter och förhållningssätt     x     UPG2  Utvärdering med användare i relation till ett interaktivt systems effektmål 
3 FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH KOMMUNICERA  
3.1 Förmåga att arbeta i grupp        x    Grupparbete i tvärdisciplinära och multikulturella team 
3.2 Förmåga att kommunicera     x     UPG1, UPG2, UPG3  Argumentera för designlösningar. Skriftlig och muntlig redovisning. 
3.3 Förmåga att kommunicera på främmande språk        x    Kursen ges på engelska 
4 PLANERING, UTVECKLING, REALISERING, DRIFT OCH AFFÄRSMÄSSIGT FÖRVERKLIGANDE AV TEKNISKA PRODUKTER, SYSTEM OCH TJÄNSTER MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV  
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling     x     UPG1, UPG2, UPG3  Kartlägga behov och förutsättningar för olika intressentgrupper 
4.2 Företags och affärsmässiga villkor     x     UPG1, UPG2, UPG3  Koppla samman effektmål i affärsmässig eller samhällelig verksamhet, med nytta för användare och kostnad 
4.3 Att planera system  x   x     UPG1, UPG2, UPG3  I: Tjänstedesign. U. Användarnära design, effektkartläggning, designtänkande 
4.4 Att utveckla system        x    Mjukvaruutveckling 
4.5 Att realisera system             
4.6 Att ta i drift och använda             
5 PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV  
5.1 Samhälleliga villkor             
5.2 Ekonomiska villkor             
5.3 Att planera forsknings- och utvecklingsprojekt  x   x     UPG3  I: Kritisk granskning av vetenskapliga artiklar. U: Sammanfattning av vetenskapliga artiklar. 
5.4 Att genomföra forsknings- och utvecklingsprojekt             
5.5 Att rapportera och redovisa forsknings- och utvecklingsprojekt