IUAE-matris TDDD75 Effektdriven utveckling och humancentrerad design av interaktiva system - 2017
2017 | TDDD75 | Effektdriven utveckling och humancentrerad design av interaktiva system | I | U | A | EXAKOD | KOMMENTAR |
1 MATEMATISKA, NATUR- OCH TEKNIKVETENSKAPLIGA KUNSKAPER | |||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen | |||||||
1.2 Kunskaper i teknikvetenskapliga ämnen | |||||||
1.3 Fördjupade kunskaper i något/några tillämpade ämnen | x | UPG1, UPG2, UPG3 | Metoder för design och utvärdering som har människan i fokus, samt effektdriven utveckling av interaktiva system | ||||
2 INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | |||||||
2.1 Ingenjörsmässigt/vetenskapligt tänkande och problemlösning | x | UPG1, UPG2, UPG3 | Användarnära design och innovation | ||||
2.2 Experimenterande och kunskapsbildning | x | UPG1, UPG2 | Skapa alternativa designlösningar | ||||
2.3 Systemtänkande | x | UPG1 | Definition och prioritering av effektmål och förutsättningar för individer och verksamhet | ||||
2.4 Individuella färdigheter och förhållningssätt | x | UPG1, UPG3 | Värdera design utifrån olika intressenters perspektiv | ||||
2.5 Professionella färdigheter och förhållningssätt | x | UPG2 | Utvärdering med användare i relation till ett interaktivt systems effektmål | ||||
3 FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH KOMMUNICERA | |||||||
3.1 Förmåga att arbeta i grupp | x | Grupparbete i tvärdisciplinära och multikulturella team | |||||
3.2 Förmåga att kommunicera | x | UPG1, UPG2, UPG3 | Argumentera för designlösningar. Skriftlig och muntlig redovisning. | ||||
3.3 Förmåga att kommunicera på främmande språk | x | Kursen ges på engelska | |||||
4 PLANERING, UTVECKLING, REALISERING, DRIFT OCH AFFÄRSMÄSSIGT FÖRVERKLIGANDE AV TEKNISKA PRODUKTER, SYSTEM OCH TJÄNSTER MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling | x | UPG1, UPG2, UPG3 | Kartlägga behov och förutsättningar för olika intressentgrupper | ||||
4.2 Företags och affärsmässiga villkor | x | UPG1, UPG2, UPG3 | Koppla samman effektmål i affärsmässig eller samhällelig verksamhet, med nytta för användare och kostnad | ||||
4.3 Att planera system | x | x | UPG1, UPG2, UPG3 | I: Tjänstedesign. U. Användarnära design, effektkartläggning, designtänkande | |||
4.4 Att utveckla system | x | Mjukvaruutveckling | |||||
4.5 Att realisera system | |||||||
4.6 Att ta i drift och använda | |||||||
5 PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
5.1 Samhälleliga villkor | |||||||
5.2 Ekonomiska villkor | |||||||
5.3 Att planera forsknings- och utvecklingsprojekt | x | x | UPG3 | I: Kritisk granskning av vetenskapliga artiklar. U: Sammanfattning av vetenskapliga artiklar. | |||
5.4 Att genomföra forsknings- och utvecklingsprojekt | |||||||
5.5 Att rapportera och redovisa forsknings- och utvecklingsprojekt |