IUAE-matris TDDB84 Designmönster - 2017
2017 | TDDB84 | Designmönster | I | U | A | EXAKOD | KOMMENTAR |
1 MATEMATISKA, NATUR- OCH TEKNIKVETENSKAPLIGA KUNSKAPER | |||||||
1.1 Kunskaper i grundläggande matematiska och naturvetenskapliga ämnen | |||||||
1.2 Kunskaper i teknikvetenskapliga ämnen | x | UPG1, LAB1 | Programmeringsmetodik och objektorienterad programmering | ||||
1.3 Fördjupade kunskaper i något/några tillämpade ämnen | x | UPG1, LAB1 | Designmönster och -principer inom programvarudesign | ||||
2 INDIVIDUELLA OCH YRKESMÄSSIGA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT | |||||||
2.1 Ingenjörsmässigt/vetenskapligt tänkande och problemlösning | x | LAB1 | Fatta bättre beslut genom kritiskt tänkande och kreativ problemlösning | ||||
2.2 Experimenterande och kunskapsbildning | x | UPG1 | Empirisk prövning av påståenden om designmönster | ||||
2.3 Systemtänkande | x | LAB1 | Systematiskt analysera problem | ||||
2.4 Individuella färdigheter och förhållningssätt | x | LAB1 | Hantering av större programvaruprojekt och kodförståelse | ||||
2.5 Professionella färdigheter och förhållningssätt | x | LAB1 | Utveckling av programvara från systemarkitektens perspektiv | ||||
3 FÖRMÅGA ATT ARBETA I GRUPP OCH KOMMUNICERA | |||||||
3.1 Förmåga att arbeta i grupp | x | LAB1 | Laborationer i grupper om sex studenter | ||||
3.2 Förmåga att kommunicera | x | LAB1 | Skriftlig och muntlig examination av laborationsuppgifter vid seminarier | ||||
3.3 Förmåga att kommunicera på främmande språk | x | UPG1,LAB1 | Engelska som språk genomgående i kursen | ||||
4 PLANERING, UTVECKLING, REALISERING, DRIFT OCH AFFÄRSMÄSSIGT FÖRVERKLIGANDE AV TEKNISKA PRODUKTER, SYSTEM OCH TJÄNSTER MED HÄNSYN TILL AFFÄRSMÄSSIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
4.1 Samhälleliga villkor, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling | x | Mjukvarans kvalitet och användbarhet | |||||
4.2 Företags och affärsmässiga villkor | x | Kostnader för mjukvaruutveckling | |||||
4.3 Att planera system | x | LAB1 | |||||
4.4 Att utveckla system | x | LAB1 | Objektorienterad programutvecklingsmetodik | ||||
4.5 Att realisera system | x | LAB1 | Debuggning, testning, verifiering av mjukvara | ||||
4.6 Att ta i drift och använda | x | Relationen mellan kund och systemutvecklare, underhållningsbarhet | |||||
5 PLANERING, GENOMFÖRANDE OCH PRESENTATION AV FORSKNINGSPROJEKT MED HÄNSYN TILL VETENSKAPLIGA OCH SAMHÄLLELIGA BEHOV OCH KRAV | |||||||
5.1 Samhälleliga villkor | |||||||
5.2 Ekonomiska villkor | |||||||
5.3 Att planera forsknings- och utvecklingsprojekt | x | UPG1 | Empirisk undersökning eller litteraturstudie | ||||
5.4 Att genomföra forsknings- och utvecklingsprojekt | x | Empirisk undersökning eller litteraturstudie | |||||
5.5 Att rapportera och redovisa forsknings- och utvecklingsprojekt | x | Empirisk undersökning eller litteraturstudie |