|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Påbyggnadsutbildning till vuxenlärare, 20p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Genom kursen ska den studerande vidareutveckla lärarfunktionen i förhållande till arbetet i vuxenutbildning. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Delkurs 1: Vuxenpedagogik och vuxendidaktik, 10p Syfte: Genom delkursen skall den studerande förvärva kunskap om sambandet mellan vuxnas lärande och undervisning av vuxna, analysera och problematisera vuxenlärarrollen samt inventera vuxenpedagogik och vuxendidaktik som kunskapsfält. Huvudsakligt innehåll: Den vuxna människan, Vuxenläraren, Vuxenutbildningen, Det vuxenpedagogiska och vuxendidaktiska kunskapsfältet. Delkurs 2: Invandrar- och kulturkunskap. Lärande utifrån ett invandrarperspektiv, 6p Syfte: Under delkursens gång skall den studerande reflektera över, utveckla och fördjupa sina kunskaper om det mångkulturella samhället i och utanför skolan och bredda grunden för ett eget ställningstagande. Den studerande ska även fördjupa kunskapen om lärande och lärandesvårigheter ur olika kulturella perspektiv. Tonvikten läggs på läs- och skrivsvårigheter som kan uppstå när lärandet sker på ett språk som inte är modersmålet. Huvudsakligt innehåll: Det mångkulturella Sverige Kulturmöten Invandrar- och kulturpolitik Arbetsmarknadspolitik Migration i historiskt och globalt perspektiv Teorier om läs- och skrivsvårigheter Teorier om andraspråksinlärning Delkurs 3: Projektarbete, 4p Genom delkursen skall den studerande fördjupa sina kunskaper inom ämnesområden som behandlats i kursen. Redovisningen skall ske i formen av en rapport. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen genomförs som distansutbildning. Föreläsnignar och seminarier genomförs vid träffar i Linköping, men det huvudsakliga arbetet sker i regionala grupper. I kursen ingår fältstudier. Handledning ges för uppgifter i anslutning till litteraturstudierna samt i samband med ett projektarbete som genomförs under utbildningens gång. Kontakter mellan lärare och studerande kan upprätthållas såväl genom dator som via telefax eller telefon och brevkorrespondens. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Under kursen förekommer olika former av bedömning. Examinationen består av inlämningsuppgifter, praktik-rapporter samt aktivt deltagande i seminarier. Dessutom ingår ett projektarbete som berör vuxenlärarrollen med utgångspunkt i kursens innehåll. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt ytterligare två extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examen från lärarutbildning samt minst 3 års lärartjänstgöring (på minst halvtid). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av Nämnden för utbildningvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett (finns på institutionen). Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|