|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vuxenpedagogik 3, 20p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen syftar till att den studerande ska förvärva kunskaper och färdigheter i forskningsmetodiska och vetenskapsteoretiska perspektiv, vilka kan fungera som redskap för att beskriva, analysera och förstå vuxenpedagogiska fenomen. Kursen ska förbereda såväl för arbete med undersökningar och utvärderingar i den vuxenpedagogiska vardagen som för vidare forskarstudier. Den studerande ska fördjupa sina kunskaper genom teoretiska och empiriska studier inom ett eget valt område, vilket redovisas i ett självständigt uppsatsarbete. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forskningsmetodiska ansatser och vetenskapsteoretiska perspektiv, 10 poäng Research Methods and Scientific Perspectives I delkursen behandlas forskningsmetoder av relevans för vuxenpedagogiken i relation till skilda vetenskapsteoretiska perspektiv. Såväl kvalitativa som kvantitativa metoder tas upp. Frågeställningar kring problemformulering, forsknings- och undersökningsdesign samt datainsamling liksom metoder för beskrivning, bearbetning och tolkning av data studeras. Uppsats, 10 poäng Thesis I delkursen fortsätter arbetet att välja, avgränsa, definiera och undersöka ett vuxenpedagogiskt problem. Problemet och dess bearbetning redovisas i en uppsats. Den studerande genomför självständigt detta mindre forskningsarbete och försvarar det vid ett seminarium samt granskar andras forskningsarbeten. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen ges på halvfart, med en kombination av fysiska träffar och studier på distans, vilket innebär varierade mötes- och undervisningsformer. Detta betyder bland annat att · de fysiska mötena sker företrädesvis i form av tvådagars-seminarier · de virtuella mötena sker kontinuerligt under kursens gång via en elektronisk konferens · gruppens betydelse för lärandet tas tillvara genom att de studerande ingår i mindre grupper som gemensamt bearbetar och tillämpar kursens innehåll. Även uppsatshandledning sker i grupp · de studerandes egna forskningsproblem tas som utgångspunkt för de forskningsmetodiska och vetenskapsteoretiska momenten och bearbetningen av de egna problemen integreras med behandlingen av metodiska ansatser · dokumentation sker fortlöpande. Den studerandes skrivprocess pågår under hela kursen. Inom den mindre gruppen läser och kommenterar de studerande varandras texter. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras genom skriftliga arbetsuppgifter. Vidare krävs aktivt deltagande i kursseminarierna. Uppsatsen examineras genom presentation och försvar i ett uppsatsseminarium. Den studerande opponerar dessutom på en uppsats samt deltar aktivt i behandlingen av minst ytterligare tre. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt ytterligare fyra extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Godkänd Vuxenpedagogik 2, 20p, eller motsv |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av Områdesstyrelsen för utbildningsvetenskap efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|