|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vuxenpedagogik 2, 20p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen syftar till att den studerande fördjupar kunskaper om vuxenpedagogiska fenomen. Vidare ska den studerande fördjupa kunskaper om vuxenpedagogiska sammanhang ur individ-, grupp-, organisations- och samhällsperspektiv. Den studerande ska även fördjupa färdigheter i att läsa och skriva vetenskapliga texter. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen är indelad i tre avsnitt. Genomgående analyseras och problematiseras vetenskapliga begrepp i relation till vuxenpedagogiska traditioner och praktiker. I samtliga avsnitt betonas också genus- och mångfaldsaspekter. Vuxnas lärande som kunskapsfält, 6 poäng Delkursen tar utgångspunkt i fenomen som vuxnas lärande och vuxenutbildning. Vidare bearbetas begrepp som kunskap, vetenskap och metodologi. Vardagen i vuxenpedagogiska sammanhang, 8 poäng Delkursen tar utgångspunkt i områden som rekrytering till vuxenstudier, lärsituationer, projekt- och nätverkssamarbete, validering och utvärdering. Vidare praktiseras utrednings- och forskningsmetodik. Kvalitetsarbete och presentation av vetenskaplig kunskap, 6 poäng Delkursen tar utgångspunkt i fenomen som erfarenhet, reflektion och vetenskaplighet. Vidare ingår att både muntligt och skriftligt presentera en uppsats samt kritiskt granska medstuderandes arbeten. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursens innehåll bearbetas med varierade individuella och kollektiva arbetsformer. Föreläsningar varvas med litteraturstudier och reflektions- samt handledningspass. Individuell och kollektiv återkoppling av arbeten sker från lärare och medstuderande. Intensivstudier i form av heldags- eller tvådagars seminarier kan förekomma. Vissa moment förutsätter obligatorisk närvaro. Tillgång till dator krävs för kommunikation med övriga kursdeltagare och kursledning. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras genom muntliga och skriftliga arbeten. Processkrivning är centralt då kursens delar bygger på varandra och bildar en helhet i examinationsformerna. Studerande som ej blivit godkänd vid ordinarie examinationstillfälle erbjuds normalt ytterligare två extra tillfällen enligt denna kursplan, varav ett i nära anslutning till det första examinationstillfället. Studerande som underkänts tre gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Godkänd Vuxenpedagogik I, 20p, eller godkänd Pedagogik 1, 20 p, (motsv) eller examen från lärarutbildning, exempelvis folkhögskollärarprogrammet. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av Nämnden för utbildningvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett (finns på institutionen). Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|