|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KURSPLAN | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vuxenpedagogik 1, 20p | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mål | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen syftar till att den studerande utvecklar kunskaper om vuxenpedagogiska synsätt på kunskap och lärande. Vidare ska den studerande utveckla kunskaper om det vuxenpedagogiska fältet ur individuella, institutionella och samhälleliga perspektiv. Den studerande ska även utveckla grundläggande färdigheter i att läsa och skriva vetenskapliga texter. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursinnehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen är indelad i tre avsnitt . Genomgående analyseras och problematiseras vetenskapliga begrepp i relation till vuxenpedagogiska traditioner och praktiker: Vuxnas kunskap, lärande och bildning, 7 poäng Avsnittet tar utgångspunkt i begreppen kunskap, lärande, bildning och utbildning. Kommunikation i vuxenpedagogiska sammanhang, 6 poäng Avsnittet tar utgångspunkt i fenomenen pedagogiskt ledarskap, förändringsarbete och klassrumsinteraktion. Utvärdering och utvecklingsarbete i vuxenpedagogiska miljöer, 7 poäng Avsnittet tar utgångspunkt i fenomenen utvärdering, utbildnings- och undervisningskvalitet samt forsknings- och utredningsdesign. Metoder för att systematiskt samla och dokumentera erfarenheter prövas, granskas och problematiseras. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning/Arbetsformer | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursens innehåll bearbetas med varierade individuella och kollektiva arbetsformer. Föreläsningar varvas med litteraturseminarier och reflektions- samt handledningspass. Individuell och kollektiv återkoppling av arbeten sker från lärare och medstuderande. Heldags- eller tvådagars seminarier samt viss kvällsundervisning underlättar kombination av studier och arbete. Vissa moment förutsätter obligatorisk närvaro. Tillgång till dator krävs för kommunikation med övriga kursdeltagare och kursledning. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Examination | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursen examineras genom muntliga och skriftliga arbeten. Processkrivning är centralt då kursens delar bygger på varandra och bildar en helhet i examinationsformerna. Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Förkunskap | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Betyg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På kursen ges betyget Godkänd eller Underkänd | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursbevis utfärdas av Områdesstyrelsen för utbildningsvetenskap, efter begäran av den studerande. Begäran om bevis ska göras på särskild blankett som finns att hämta på Centrala studerandeexpeditionerna eller via http://www.liu.se/gf/studc/examen/ . Blanketten lämnas till StudentCentrum. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurslitteratur | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lista över kurslitteratur fastställs av ansvarig institution/motsvarande. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Övrigt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|